Algemene reserve (stand per 1 januari) | (Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Nummer | Naam | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
9000 | Algemene reserve | 40.957 | 38.144 | 38.078 | 38.035 | 38.007 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
De algemene reserve is een buffer om onverwachte tegenvallers en fluctuaties in de exploitatie op te kunnen vangen. Daarnaast is de algemene reserve bedoeld als dekking voor risico's. Het gedeelte van de algemene reserve dat niet nodig is als bufferfunctie of voor het afdekken van risico's is vrij aanwendbaar voor bestuurlijke ambities. | |||||||||
Onttrekking | Het geraamde bedrag van de onttrekkingen in 2025 op basis van genomen raadsbesluiten bedraagt € 65.500: | ||||||||
Totaal algemene reserve | 40.957 | 38.144 | 38.078 | 38.035 | 38.007 |
Bestemmingsreserves (stand per 1 januari) | (Bedragen x € 1.000) | |||||||||||
Nummer | Naam | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||||
9005 | Centrummanagement | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
In de raadsvergadering van 25 januari 2017 heeft de gemeenteraad uit de algemene reserve een bedrag van € 280.000 beschikbaar gesteld voor centrummanagement. Het doel is het behoud van de economische vitaliteit van het centrum als bovenlokaal winkelgebied en het daarbij versterken van de leefbaarheid. | ||||||||||||
Onttrekking | De onttrekking in 2024 is € 34.000. Hierna is het saldo van de reserve nihil. | |||||||||||
9010 | Uitvoeringskosten TOZO | 202 | 202 | 202 | 202 | 202 | ||||||
Deze reserve heeft als doel om de uitvoeringskosten van de TOZO regeling zelfstandig ondernemers te egaliseren. | ||||||||||||
Onttrekking | Er is geen onttrekking in 2023 geweest en de verwachting is dat ook in 2024 en 2025 de middelen van de bestemmingsreserve niet nodig zijn. De RSD de Liemers, belast met de uitvoering, beschikt m.i.v. 2020 over een bestemmingsreserve voor dekking van de uitvoeringskosten voor de deelnemende gemeenten. Hiervoor is destijds een deel van de van het rijk ontvangen middelen voor uitvoeringskosten ingezet. Voor het resterende deel van de uitvoeringskosten voor Zevenaar is een eigen bestemmingsreserve gevormd. De reserve bij de RSD is in vooralsnog toereikend voor dekking van de uitvoeringskosten. | |||||||||||
9013 | Nazorg complexen grondexploitaties | 115 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Deze reserve is ingesteld om extra kosten voor onder andere onderhoud aan wegen, groen, riool etc. na het afsluiten van grondexploitaties te bekostigen. In de Nota reserves en voorzieningen is besloten om de budgetten voor onderhoud na het afsluiten van grondexploitaties direct in de meerjarenbegroting op te nemen. Het saldo van de reserve is in de Nota reserves en voorzieningen herbestemd om in 2019 te gebruiken voor het onderhoud van de Tol. | ||||||||||||
Onttrekking | De overdracht van de deelgebieden heeft plaatsgevonden. De reserve nazorg complexen grondexploitaties wordt bij de jaarrekening in 2024 afgesloten. | |||||||||||
9017 | Afval | 463 | 429 | 429 | 429 | 429 | ||||||
De reserve afval is bedoeld voor efficiency voor- en nadelen en voor hogere/lagere opbrengsten afval. Hierdoor blijven de middelen die oorspronkelijk bedoeld zijn voor afval ook beschikbaar voor afval. | ||||||||||||
Toevoeging | In 2025 verwachten we geen storting in de reserve. | |||||||||||
Onttrekking | In 2023 hebben we een negatief resultaat behaald van € 163.000. Dit is onder meer veroorzaakt door hogere kosten voor afvalverwerking en inzamelkosten. Bij de vaststelling van de belastingverordeningen 2024 is besloten € 126.000 van de reserve afval in te zetten. | |||||||||||
9018 | Riolering | 581 | 414 | 414 | 414 | 414 | ||||||
De reserve riolering is bedoeld voor efficiency voor- en nadelen en voor hogere/lagere opbrengsten riolering. Hierdoor blijven de middelen die oorspronkelijk bedoeld zijn voor riolering ook beschikbaar voor riolering. | ||||||||||||
Toevoeging | In 2025 verwachten we geen storting in de reserve riolering. | |||||||||||
Onttrekking | In 2023 hebben we een negatief resultaat behaald hetgeen onttrokken is aan de reserve. De stand van de reserve riolering overschrijdt de bovengrens van € 500.000 die we in de nota reserves en voorzieningen hebben opgenomen. Bij een dergelijke overschrijding passen we de tarieven hierop aan. Bij de vaststelling van de belastingverordeningen 2024 is besloten € 160.000 van de reserve afval in te zetten en wordt een bedrag van € 160.000 aan de reserve onttrokken. | |||||||||||
9031 | Bestemmingsplannen | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De bestemmingsreserve is afkomstig uit de voormalige gemeente Rijnwaarden. De reserve is bedoeld voor het egaliseren van de kosten voor het opstellen en actualiseren van bestemmingsplannen, maar ook voor kosten die te maken hebben met de procedurele afhandeling. | ||||||||||||
Onttrekking | De onttrekking in 2024 bedraagt € 51.000. Hierna is het saldo nihil. | |||||||||||
9047 | Onderhoud gebouwen | 66 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In 2017 is het restant van de voorziening onderhoud gebouwen Rijnwaarden overgeboekt naar de bestemmingsreserve onderhoud gemeentegebouwen, omdat er voor groot onderhoud gebouwen geen actueel onderhoudsplan meer was. | ||||||||||||
Toevoeging | Deze zijn conform het bestaande beheerplan. | |||||||||||
Onttrekking | De vaststelling van het nieuwe onderhoudsplan verwachten wij in 2024/2025. Deze zijn conform het bestaande beheerplan | |||||||||||
9054 | Duurzaamheid | 1.459 | 1.256 | 44 | 44 | 44 | ||||||
Voor de duurzaamheidsprojecten is een bedrag beschikbaar gesteld vanuit de algemene reserve. Deze zal de komende jaren worden benut voor de ontwikkeling op het gebied van warmte- en energietransitie. | ||||||||||||
Onttrekking | Het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid heeft een looptijd tot en met 2025. Het is de verwachting dat de reserve eind 2025 grotendeels uitgeput is. | |||||||||||
9056 | Woningbouw | 2.850 | 1.936 | 1.334 | 1.232 | 1.232 | ||||||
De plannen voor het bevorderen van de woningbouw voor starters en doorstroming op de woningmarkt worden bekostigd uit deze bestemmingsreserve. | ||||||||||||
Onttrekking | Er is een grove inschatting gemaakt over de besteding van de reserve. Voor de concrete plannen zijn de middelen door de raad beschikbaar gesteld en begroot. Voor nog nieuw te ontwikkelen plannen zijn nog geen onttrekkingen geraamd. | |||||||||||
9058 | Achterstand groen | 814 | 350 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Deze bestemmingsreserve is gevormd om de achterstanden onderhoud groen in te halen. Zodra deze achterstanden zijn ingelopen heffen we deze reserve weer op. | ||||||||||||
Toevoeging | De storting in de reserve in 2022 was eenmalig. We houden geen rekening met verdere stortingen. | |||||||||||
Onttrekking | De onttrekking aan de reserve achterstand groen hebben we geraamd op basis van het beheerplan openbaar groen. Wij verwachten dat we deze bestemmingsreserve per 2026 kunnen opheffen. | |||||||||||
9059 | Advies en begeleiding project A12/A15 | 500 | 500 | 450 | 350 | 350 | ||||||
De kosten met betrekking tot het project A12/A15 worden gedekt uit deze bestemmingsreserve. Het gaat om de kosten voor advies en begeleiding van de voorbereiding en uitvoering. | ||||||||||||
Onttrekking | Op dit moment zijn wij nog steeds in afwachting van de uitspraak van de Raad van State. Er is een grove inschatting gemaakt over de besteding van de reserve. Gelet op de onzekerheden is voor de latere jaren nog geen onttrekking geraamd. | |||||||||||
9060 | Tijdelijk energiefonds (voorheen noodfonds) | 1.929 | 1.304 | 1.304 | 1.304 | 1.304 | ||||||
De raad heeft besloten om een noodfonds in te stellen om de toegenomen betalingsproblemen en financiële kwetsbaarheid van huishoudens te voorkomen als gevolg van hoge energiekosten en inflatie. Hiervoor is deze bestemmingsreserve gecreëerd. | ||||||||||||
9073 | Opvang en begeleiding Oekraïners | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Deze bestemmingsreserve is bedoeld voor activiteiten op het gebied van opvang en begeleiding van vluchtelingen. Hiermee werken we ook aan de taakstelling voor statushouders en geven we vorm aan het deelwonen, we trainen de woonvaardigheden en kunnen extra taallessen organiseren. | ||||||||||||
Onttrekking | Voor 2024 (€ 130.000) en 2025 (€ 100.000) zijn uitgaven geraamd met als dekking deze bestemmingsreserve. Het gaat om extra taallessen, woningaanpassingen voor grote gezinnen, beter benutten van de woningvoorraad, training woonvaardigheden en de ondersteuning van dorpsinitiatieven. | |||||||||||
Totaal bestemmingsreserves | 9.063 | 6.490 | 4.177 | 3.976 | 3.976 |
Bestemmingsreserves afschrijvingslasten | (Bedragen x € 1.000) | |||||||||||
Nummer | Naam | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||||
9006 | Revitalisering Tatelaar fase 2 | 500 | 500 | 500 | 500 | 483 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9007 | Werkzaamheden gemeentehuis | 505 | 492 | 480 | 467 | 455 | ||||||
9012 | Snelfietsroute F12 | 393 | 393 | 392 | 384 | 375 | ||||||
9027 | Balansverkorting | 131 | 125 | 120 | 115 | 110 | ||||||
9028 | Onderwijshuisvesting | 270 | 261 | 251 | 242 | 232 | ||||||
9029 | Basisschool 't Scathe | 1.893 | 1.834 | 1.776 | 1.717 | 1.658 | ||||||
9034 | De Cirkel/De Duim | 579 | 551 | 524 | 496 | 469 | ||||||
9035 | Sportvelden RKPSC | 60 | 51 | 43 | 34 | 26 | ||||||
9036 | Fietspad Geitenwaard | 100 | 100 | 98 | 95 | 93 | ||||||
9037 | Herinrichting Tengnagelwaard | 50 | 48 | 47 | 46 | 44 | ||||||
9038 | Speelvoorzieningen kinderen met beperking | 100 | 100 | 98 | 96 | 94 | ||||||
9039 | Brede Blik Giesbeek | 1.081 | 1.009 | 938 | 866 | 794 | ||||||
9040 | Verbouw nieuwbouw gemeentehuis | 1.017 | 936 | 856 | 775 | 695 | ||||||
9051 | Herinrichting Muldershof | 565 | 565 | 551 | 537 | 523 | ||||||
9052 | Herinrichting Markt Zevenaar | 375 | 372 | 360 | 347 | 335 | ||||||
9053 | Vervangende nieuwbouw Tamboerijn/de Wissel | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | ||||||
9055 | Herontwikkeling Bizetstraat 1 Zevenaar | 166 | 166 | 160 | 155 | 149 | ||||||
9057 | Sportaccommodaties | 1.235 | 1.158 | 1.082 | 1.006 | 930 | ||||||
9061 | Ledverlichting sportterreinen | 760 | 710 | 659 | 608 | 557 | ||||||
9062 | Beregeningsinstallatie sportvelden | 0 | 307 | 287 | 266 | 246 | ||||||
9064 | IHP 2007 Lindehagen/Tamboerijn | 0 | 220 | 165 | 110 | 55 | ||||||
9065 | Aanpassing tijdelijke huisvesting Platanenlaan | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
9066 | Rioolcombi (kolkenzuiger) | 0 | 360 | 320 | 280 | 240 | ||||||
9067 | Vervanging hardware werkplekken | 0 | 276 | 184 | 92 | 0 | ||||||
9068 | Vervanging hardware werkplekken 2022 | 0 | 24 | 12 | 0 | 0 | ||||||
9069 | Vervanging hardware werkplekken 2023 | 0 | 382 | 286 | 191 | 95 | ||||||
9070 | Vervanging hardware werkplekken 2024 | 0 | 252 | 189 | 126 | 63 | ||||||
9071 | Vervanging hardware werkplekken 2025 | 0 | 192 | 192 | 144 | 96 | ||||||
9072 | Vervanging software centrale afsluiting parkeren | 0 | 34 | 22 | 11 | 0 | ||||||
Totaal bestemmingsreserves afschrijvingslasten | 16.280 | 17.919 | 17.091 | 16.206 | 15.317 |
Voorzieningen (stand per 1 januari) | (Bedragen x € 1.000) | ||||||||||
Nummer | Naam | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||||
8002 | Pensioenen wethouders | 2.141 | 2.047 | 2.025 | 1.999 | 1.974 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voor de huidige en voormalige wethouders van de (voormalige) gemeente Zevenaar en de voormalige gemeente Rijnwaarden die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, is een voorziening gevormd. Eén van de grondslagen die gehanteerd wordt bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening is de zogenaamde rekenrente, welke gebaseerd is op de marktrente. | |||||||||||
Toevoeging | Bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening hanteren we de rekenrente die wordt geadviseerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en die in lijn is met de rente die geldt voor individuele waardeoverdrachten. In 2025 en verder staat er in de begroting jaarlijks € 75.000 als storting geraamd. | ||||||||||
Onttrekking | Op begrotingsbasis wordt rekening gehouden met een onttrekking van € 94.000 per jaar welke op loopt. Dit betreft de maandelijkse betalingen van de pensioenen. | ||||||||||
8004 | Onderhoud gebouwen | 2.138 | 2.825 | 3.053 | 2.880 | 2.826 | |||||
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen conform het meerjarenonderhoudsplan. | |||||||||||
Toevoeging | Er wordt rekening gehouden met een jaarlijkse dotatie conform het meerjarenonderhoudsplan. | ||||||||||
Onttrekking | Er wordt rekening gehouden met een jaarlijkse onttrekking conform het meerjarenonderhoudsplan. | ||||||||||
8006 | Openbare verlichting | 206 | 138 | 170 | 202 | 234 | |||||
Deze voorziening dient om schommelingen in de kosten van het periodieke onderhoud aan de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties op te vangen. | |||||||||||
Toevoeging | We houden rekening met een jaarlijkse storting van afgerond € 29.000 op basis van het beheerplan openbare verlichting en verkeersregelinstallaties (2022). | ||||||||||
Onttrekking | De oorspronkelijk geraamde onttrekking voor 2023 is gelijkmatig verdeeld over 2023 en 2024. Hierdoor houden we in 2024 rekening met € 100.000 onttrekking uit de voorziening. | ||||||||||
8007 | Wegen | 3.328 | 2.935 | 2.425 | 2.666 | 2.906 | |||||
Afdekken van verplichtingen en om schommelingen in het wegenonderhoud op te kunnen vangen. Het groot onderhoud aan de wegen is opgenomen in het beheerplan wegen en civiele kunstwerken. Na het vaststellen van het geharmoniseerde beheerplan wordt de reserve wegen van de voormalige gemeente Rijnwaarden naar deze voorziening overgeheveld. | |||||||||||
Toevoeging | De jaarlijkse storting is conform het beheerplan wegen en civiele kunstwerken (2022). | ||||||||||
Onttrekking | De onttrekking is conform het beheerplan wegen en civiele kunstwerken (2022). | ||||||||||
8008 | Bruggen | 164 | 172 | 176 | 127 | 79 | |||||
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van groot onderhoud aan bruggen conform het beheerplan wegen en civiele kunstwerken. | |||||||||||
Toevoeging | De jaarlijkse storting van € 114.000 is gebaseerd op de in 2022 geactualiseerde beheerplan wegen en civiele kunstwerken | ||||||||||
Onttrekking | De oorspronkelijk geraamde onttrekking voor 2023 is gelijkmatiger verdeeld over 2023 en 2024. Hierdoor houden we in 2024 rekening met € 115.000 onttrekking uit de voorziening. | ||||||||||
8009 | Begraafplaatsen | 96 | 77 | 58 | 62 | 66 | |||||
Deze voorziening is gevormd voor het egaliseren van meerjarige periodieke onderhoudskosten. Het onderhoud aan de begraafplaatsen is opgenomen in het beheerplan begraafplaatsen. | |||||||||||
Toevoeging | In 2022 hebben we het beheerplan begraafplaatsen geactualiseerd. De jaarlijkse storting is conform dit plan. | ||||||||||
Onttrekking | De onttrekking aan de voorziening hebben we geraamd op basis van het beheerplan begraafplaatsen (2022). | ||||||||||
8010 | Riolering | 5.276 | 5.253 | 5.264 | 5.184 | 4.749 | |||||
Deze voorziening riolering waarborgt dat bijdragen van de burger voor riolering specifiek beschikbaar blijven voor riolering. | |||||||||||
Toevoeging | Het gedeelte in het tarief rioolheffing dat bestemd is voor de vervangingsinvesteringen aan het rioolstelsel wordt jaarlijks gedoteerd aan de voorziening vervangingsinvesteringen riolering. | ||||||||||
Onttrekking | De voorziening wordt ingezet voor groot onderhoudskosten en vervangingsinvesteringen op basis van het watertakenplan 2022-2026. | ||||||||||
8012 | Aanspraken overstromingen Riverparc | 132 | 134 | 137 | 139 | 141 | |||||
Deze voorziening dient om de aanspraken op schades van derden die het gevolg zijn van eventuele overstromingen in Riverparc te financieren. Als de Stichting Woonbelangen Riverparc (SWR) de hoogte van de oever aanpast aan de norm of als de oever door andere omstandigheden voldoet aan de norm, wordt de bijdrage inclusief de opgebouwde rente terugbetaald aan de SWR. | |||||||||||
Toevoeging | Jaarlijks wordt 2% rente toegevoegd op basis van het saldo per 1 januari van dat jaar. | ||||||||||
8013 | Wachtgelden wethouders | 199 | 80 | 0 | 0 | 0 | |||||
Na het aftreden van burgemeester en wethouders hebben bestuurders recht op een wachtgelduitkering. Hiertoe is bij de jaarrekening 2017 een voorziening gevormd. Om aan de verplichtingen te kunnen voldoen, wordt jaarlijks bij de 2e Voortgangsrapportage bekeken of een aanvulling nodig is in de voorziening. | |||||||||||
Toevoeging | Op basis van een inschatting van de wachtgeldverplichtingen in de jaren 2023 tot en met 2026 is in 2022 een storting gedaan in de voorziening. Dit betreft het wachtgeld van wethouders uit de bestuursperiode 2018-2022. De voorziening is hiermee op peil en voldoende om de verwachte onttrekkingen in 2025 te kunnen afdekken. | ||||||||||
Onttrekking | De verwachte bedragen in verband met het recht op wachtgeld van wethouders uit de bestuursperiode 2018-2022 worden ten laste van de voorziening gebracht. 2025 is het laatste jaar waarin er betalingen worden gedaan. Dit is het wachtgeld van wethouders uit de bestuursperiode 2018-2022. | ||||||||||
8014 | Verlofsparen | 216 | 216 | 216 | 216 | 216 | |||||
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. De bovenwettelijke vakantie-uren verjaren niet. Dit kan gaan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw kennen, vormen wij hier een voorziening voor. | |||||||||||
Toevoeging | Op basis van het saldo van verlofsparen opgebouwd door medewerkers per 31-12-2023 is bij het opmaken van de jaarstukken 2023 een bedrag van € 93.000 aan de voorziening toegevoegd. Dit betreft de bovenwettelijke verlofuren. Jaarlijks boeken we het saldo van de verlofspaaruren. | ||||||||||
Onttrekking | In de komende jaren kan het verlofspaarsaldo door de medewerker worden opgenomen waarna de voorziening wordt aangesproken. Hier zijn nog geen concrete verwachtingen van bekend. | ||||||||||
8015 | Voorziening regeling vervroegde uitkering (RVU) | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | |||||
Voorziening voor de regeling vervroegde uitkering (RVU). Van medewerkers waarmee een overeenkomst is afgesloten, wordt het benodigde bedrag in de voorziening gestort. | |||||||||||
Toevoeging | In 2023 is met één medewerker een overeenkomst afgesloten. Het bedrag aan verplichtingen in de komende 3 jaren is in de voorziening gestort. | ||||||||||
Onttrekking | In de CAO is opgenomen dat vanaf 2024 medewerkers een RVU uitkering kunnen ontvangen. De medewerker gaat uit dienst en ontvangt gedurende 2 jaren voorafgaand aan zijn AOW datum, een uitkering van de gemeente. De uit te keren bedragen brengen wij t.z.t. ten laste van de voorziening. | ||||||||||
8016 | Sociaal plan | 125 | 125 | 85 | 45 | 45 | |||||
Voorziening voor de kosten die betrekking hebben op het sociaal plan en de organisatieontwikkeling. . | |||||||||||
Toevoeging | In 2023 is het besluit genomen om een organisatieontwikkeling in te gaan. Op basis van het sociaal plan is € 125.000 in de voorziening gestort. | ||||||||||
Onttrekking | In 2025 en 2026 wordt naar verwachting 2 x € 40.000 onttrokken ten behoeve van salarisgaranties die op basis van het sociaal plan zijn afgegeven. | ||||||||||
8017 | Afval | 0 | 113 | 113 | 113 | 113 | |||||
Deze voorziening afval waarborgt dat bijdragen van de burger voor afval specifiek beschikbaar blijven voor afval. | |||||||||||
Toevoeging | Het gedeelte in het tarief afvalstoffenheffing dat bestemd is voor de vervangingsinvesteringen bij afval wordt gedoteerd aan de voorziening vervangingsinvesteringen afval. | ||||||||||
Onttrekking | De voorziening wordt ingezet voor groot onderhoudskosten en vervangingsinvesteringen. | ||||||||||
Totaal voorzieningen | 14.073 | 14.167 | 13.774 | 13.686 | 13.402 |