Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting | Begroting 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 0. Bestuur en ondersteuning |
Apparaatskosten (in € per inwoner)
882,00 | 882,00 | |||||||
De beleidsindicatoren van dit programma (apparaatskosten, bezetting, externe inhuur, formatie en overhead) zijn niet opgenomen op waarstaatjegemeente.nl. Daarom zijn niet alle waardes gevuld. |
Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners)
7,53 | 7,53 | |||||||
De huidige bezetting bedraagt 339 fte, uitgedrukt per 1.000 inwoners is dat 7,53. De bezetting met eigen medewerkers is de afgelopen jaren (2022-2025) toegenomen. Dit houdt verband met uitbreiding van de formatie gehonoreerd in eerdere meerjarenbegrotingen. |
Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen)
30,00 | 28,00 | |||||||
Het gaat hier om de totale inhuur als % van de loonsom. De inhuur is inclusief inhuur ten laste van projecten, GREX, investeringen en inclusief inhuur wegens ziekte. De externe inhuur is als gevolg van inhuur op projecten en vacatures in de reguliere formatie hoger dan ons streefcijfer. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het lastig om personeel aan te trekken. Om het werk toch gedaan te krijgen, zijn we genoodzaakt externe inhuur in te zetten. De verhouding tussen externe inhuur en de inzet van eigen medewerkers loopt verder uiteen. Dit leidt tot een hoog percentage. |
Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners)
8,30 | 8,30 | |||||||
De vastgestelde formatie per 01-01-2024 is 373 fte. Dit is inclusief nieuw toegekende formatie voor de uitvoering van het collegeprogramma 2022-2026. In deze indicator wordt de formatie uitgerekend per 1.000 inwoners. Afhankelijk van veranderingen en ontwikkelingen in het takenpakket van gemeenten in de nabije toekomst kan deze indicator wijzigen. |
Overhead (in % van totale lasten)
9,85 | 9,85 | |||||||
Het totaal van de loonkosten, kosten van ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten. | ||||||||
Programma 1. Veiligheid |
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 1,10 | 0,60 | 0,50 | 0,50 | ||||
Het aantal woninginbraken is in Zevenaar al bijzonder laag. Samen met de politie en buurtWhatsAppgroepen is hier de afgelopen jaren op geïnvesteerd. We hopen het aantal woninginbraken voor Zevenaar zo laag mogelijk te houden. |
Drugsdelicten: drugsvervaardiging, -handel en -bezit (aantal per 10.000 inwoners)
2023 | 6,31 | 7,33 | 6,31 | 6,31 | ||||
Dit is een KPI die aansluit bij de prioritering uit de Integrale Veiligheidsagenda (2023-2026). Het is geen verplichte BBV-indicator. Het vervaardigen, handelen en bezitten van drugs is strafbaar gesteld als misdrijf. Het aantal door de politie geregistreerde drugsdelicten in Zevenaar ligt iets boven het Gelders gemiddelde. |
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 3,40 | 2,30 | 2,30 | 2,00 | ||||
Zevenaar scoort onder het Gelders gemiddelde. Toch zouden we graag zien dat het aantal geweldmisdrijven blijft afnemen. |
Politieregistraties overlast door verward persoon (aantal per 10.000 inwoners)
2023 | 77,00 | 38,00 | 35,00 | 35,00 | ||||
Dit is een KPI die aansluit bij de prioritering uit de Integrale Veiligheidsagenda (2023-2026). Het is geen verplichte BBV-indicator. Het aantal politieregistraties van overlast met verwarde personen is een nieuw opgenomen beleidsindicator. In 2023 kwam Zevenaar ver onder het Gelders gemiddelde uit. We streven de komende jaren naar een verdere verlaging. |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 5,20 | 3,30 | 3,30 | 3,00 | ||||
Zevenaar zit onder het Gelders gemiddelde. Wij streven ernaar om dit de aankomende jaren vast kunnen houden. |
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren)
2023 | 8,00 | 14,00 | 9,00 | 9,00 | ||||
Bureau Halt kan voor jongeren een passende straf zijn. Het is goed dat we als gemeente kunnen doorverwijzen naar Halt. |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 2,10 | 0,80 | 0,80 | 0,80 | ||||
In 2023 zien we een daling in de cijfers. We hopen dit lage cijfer de aankomende jaren vast te houden. Wel moet er bereidheid zijn van de winkeliers om diefstallen te melden, de wijkagent zet hier op in. | ||||||||
Programma 3. Economie |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2023 | 166,30 | 149,30 | 149,00 | 152,00 | ||||
De gemeente Zevenaar volgt de provinciale en landelijke trend. Het aantal vestigingen ten opzichte van de inwoners in de leeftijdscategorie 15 t/m 64 jaar stijgt. Oorzaak hiervoor is het relatief grote aantal oprichtingen en het nog beperkt aantal faillissementen. De verwachte stijging zet wel door, maar niet zo fors als in 2022. |
Functiemenging (%)
2022 | 54,10 | 47,50 | 46,50 | 46,00 | ||||
Het aantal banen en woningen is in de gemeente Zevenaar niet volledig in balans. Vanuit de geplande woningbouw opgave is het zaak om ook ruimte voor economie goed te borgen. Een gezonde economie draagt, net als een gezonde leefomgeving en een inclusieve samenleving, bij aan de brede welvaart. Voor het versterken van de lokale economie zetten we onder andere in op de uitbreiding van bedrijventerrein 7Poort. De voorkeur heeft het om het woon-werkverkeer zo beperkt mogelijk te houden. Naar verwachting vindt dit pas vanaf 2028 plaats. | ||||||||
Programma 4. Onderwijs |
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2022 | 5,00 | 1,20 | 1,30 | 1,30 | ||||
Van absoluut verzuim is sprake als een leerplichtige jeugdige (5 tot 16 jaar) of een kwalificatieplichtige jeugdige (16 en 17 jaar) niet op een school staat ingeschreven. De cijfers voor Zevenaar wijken positief af van het Gelders gemiddelde. We zetten in op preventie en het vroegtijdig melden van verzuim. Daarmee kunnen tijdig interventies plaatsvinden om langdurige uitval te voorkomen. In de zomerperiode wordt door het RBL nauwkeurig gemonitord of leerlingen die worden uitgeschreven bij een school, op een nieuwe school weer staan ingeschreven. Dit geldt met name bij de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs, en van voortgezet onderwijs naar een vervolgopleiding. Monitoring zorgt ervoor dat jeugdigen sneller in beeld komen, en dus ook sneller kan worden ingegrepen als blijkt dat er geen (her)inschrijving heeft plaatsgevonden. |
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2023 | 24,00 | 45,00 | 20,00 | 20,00 | ||||
Van relatief verzuim is sprake als een leerplichtige of kwalificatieplichtige jeugdige (tot 23 jaar) gedurende 4 opeenvolgende lesweken meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuimt. De stijging in relatief verzuim zet verder door. Dit komt deels doordat scholen meer en eerder verzuim melden, waardoor het aantal meldingen stijgt. Hoe eerder zorgelijk verzuim gemeld wordt, hoe eerder passende interventies kunnen worden ingezet om de schoolgang van de jeugdige vlot te hervatten. Naast een toename in vroegtijdige meldingen, zorgt ook de toename van mentale en sociaal-emotionele problematieken bij jeugdigen en de toename in de vraag om jeugdhulp voor een verminderde veerkracht en belastbaarheid bij sommige kinderen en jongeren. Dat heeft zijn weerslag op de schoolgang van jeugdigen. Dit is een landelijke trend. Met het RBL, het onderwijs en partners in het jeugdveld werken we samen om de duurzame schoolgang van alle jeugdigen te bevorderen. |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)
2023 | 2,20 | 2,50 | 1,70 | 1,70 | ||||
Voortijdig schoolverlaters zijn jongeren tot 23 jaar zonder startkwalificatie die langer dan vier weken aaneengesloten geen onderwijs volgen of niet staan ingeschreven op een school. Het percentage voortijdig schoolverlaters is in Zevenaar iets gestegen. De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat jeugdigen sneller stoppen met school om aan het werk te gaan. Ook de na-effecten van de coronamaatregelen spelen een rol. Te denken valt aan een 'verkeerde' opleidingskeuze doordat er geen open dagen plaats vonden, maar ook de gevolgen van thuisonderwijs of mentale problemen die door de coronamaatregelen zijn ontstaan. In samenwerking met de scholen en onderwijsinstellingen werkt het RBL aan een aanpak voortijdig schoolverlaters, met als doel dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen. | ||||||||
Programma 5. Sport, cultuur en recreatie |
Niet sporters (%)
2022 | 46,80 | 53,70 | 48,50 | 47,50 | ||||
Tijdens de corona-pandemie zijn onze inwoners, net als in de rest van het land, minder gaan bewegen. Landelijke cijfers laten zien dat het beweeggedrag in diverse gemeenten weer stijgende is. Deze ontwikkeling is in 2022 in Zevenaar nog nauwelijks waarneembaar. Echter, door de inzet van de sportaanbieders en onze combinatiefunctionarissen, en extra inzet vanuit het Gezond Actief Leven Akkoord verwachten wij komende jaren een inhaalslag te maken. | ||||||||
Programma 6. Sociaal domein |
Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)
2023 | 289,70 | 246,80 | 255,00 | 260,00 | ||||
RSD de Liemers is door de raad een bestuurlijke opdracht verstrekt waardoor de inwoners met een lange afstand tot de arbeidsmarkt begeleiding ontvangen om stappen richting werk te kunnen maken. De verwachting is dat hierdoor meer inwoners kunnen uitstromen naar de arbeidsmarkt. Gelijktijdig wordt een bestandsontwikkeling van +1,4% verwacht, hierdoor is de verwachting dat de personen met een bijstandsuitkering in de komende jaren licht zal stijgen. |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin
2022 | 5,00 | 4,00 | 4,50 | 4,00 | ||||
Ons beleid is er op gericht om het aantal kinderen in armoede terug te dringen. Landelijk ligt het percentage kinderen dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen op 6%. In gemeente Zevenaar streven we naar een lager percentage dan het landelijke. |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo
2022 | 890,00 | 940,00 | 940,00 | |||||
Ondanks het ontbreken van de meest recente cijfers van Gelderland is de verwachting dat het aantal cliënten met een maatwerkarrangement in Zevenaar nog steeds iets hoger dan het gemiddelde in Gelderland is. Dit past bij het beeld dat er veel aanvragen blijven komen bij de toegang. Er wordt gewerkt aan het verminderen van het aantal maatwerkarrangementen. Dit o.a. door ontwikkelen van (meer) voorzieningen in het voorliggende veld, meer aandacht naar positieve gezondheid en actualisatie van het Wmo beleid. |
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
2022 | 1,00 | 1,00 | 0,80 | 0,80 | ||||
Met de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming werken we toe naar een sterk lokaal team dat een nauwe samenwerking heeft met GI's en Veilig Thuis. Daarbij hebben we ons preventief jeugdbeleid voor jongeren uitgebreid met trajecten als Straatwerk, Halt in de Wijk en Iriszorg. De verwachting is dat dit alles een preventief effect zal hebben. |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2023 | 1,00 | 1,30 | 1,00 | 1,00 | ||||
We maken ons lokaal en regionaal sterk om te voorkomen dat er een jeugdbeschermingsmaatregel nodig is. Onder andere met de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Jeugd- en Gezinsbescherming. Ook zetten we lokaal meer in op preventie en hebben we ons preventieve aanbod flink uitgebreid voor kinderen, jongeren en gezinnen. Als er toch een jeugdscheringmaatregel wordt uitgesproken door de kinderrechter, dan zorgen we dat deze zo goed mogelijk wordt uitgevoerd en er een nauwe samenwerking is tussen de Gecertificeerde Instelling, het lokaal team en het voorliggend veld, gericht op tijdelijk gedeelde regie en terug naar eigen regie waar dat kan en veilig is. |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2023 | 15,80 | 14,20 | 12,40 | 12,40 | ||||
We zien binnen onze gemeente een vrij stabiel beeld de afgelopen drie jaar van het percentage jongeren met jeugdhulp. Deze trend is ook zichtbaar bij de provincie en landelijk. Met de verdere inzet op versterking van de samenwerking met de JeugdPOH-GGZ, een investering op schoolmaatschappelijk werk, het preventieve aanbod in het voorliggend veld en het toewerken naar Sterke Lokale Teams hopen we deze koers vast te houden. |
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)
2023 | 0,20 | 0,30 | 0,20 | 0,20 | ||||
Het streven is om in ieder geval in de pas te blijven lopen met Gelderland. Omdat het om relatief weinig jongeren gaat, kan het percentage fluctueren. |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
2022 | 1,00 | 2,00 | 1,10 | 1,00 | ||||
Het percentage werkloze jongeren in de gemeente Zevenaar ligt iets hoger dan het Gelders gemiddelde. in Zevenaar en de arbeidsmarktregio wordt er actief ingezet op het voorkomen van jeugdwerkloosheid. Het jongerenloket van RSD de Liemers vormt een belangrijk instrument dat ingezet wordt om de jeugdwerkloosheid terug te dringen. daarnaast vormt de aanpak van jeugdwerkloosheid een onderdeel van de bestuurlijke opdracht aan de RSD. Ook geldt er een regionale aanpak jeugdwerkloosheid, hierin zijn vier lijnen vastgelegd waarlangs projecten starten en inspanningen worden verricht. |
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2023 | 830,60 | 707,50 | 720,00 | 725,00 | ||||
Er heerst nog steeds krapte op de arbeidsmarkt, al is deze inmiddels wat afgekoeld. De krapte houdt verband met de lage werkloosheid. Ondanks de werkgelegenheid, blijft er onbenut arbeidspotentieel. Ons beleid is erop gericht de krapte te verminderen door extra inzet op onbenut arbeidspotentieel (o.a. mensen met een uitkering en mensen zonder uitkering (niet-uitkeringsgerechtigden). |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)
2023 | 195,80 | 196,60 | 210,00 | 225,00 | ||||
In december 2023 is de huidige bestuurlijke opdracht voor RSD de Liemers door de raad verstrekt. De opdracht richt zich voornamelijk op de doelgroep inwoners met een lange afstand tot de arbeidsmarkt, vaak met complexe problematiek of een langere bijstandsafhankelijkheid. Om deze groep mensen de groei naar een betaalde baan te kunnen laten maken, zal deelname aan passende re-integratietrajecten noodzakelijk zijn. De verwachting is dat het aantal re-integratievoorzieningen in de komende jaren zal toenemen. |
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)
2023 | 73,70 | 71,70 | 73,00 | 74,50 | ||||
Het cijfer netto arbeidsparticipatie geeft aan hoeveel procent van de beroepsgeschikte bevolking daadwerkelijk een betaalde baan heeft. De gemeente Zevenaar scoort in de buurt van het cijfer van de provincie Gelderland. In de afgelopen paar jaren is wel sprake van een lichte stijging in de netto arbeidsparticipatie, gedeeltelijk ten gevolge van de bestuurlijke opdracht die door de raad aan RSD de Liemers is verstrekt. De huidige bestuurlijke opdracht, verstrekt in december 2023, is erop gericht om de potentiële beroepsbevolking zoveel mogelijk aan het werk te helpen en te houden. Specifiek ook de inwoners die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Hierdoor verwachten we, ondanks dat de inwoners die (nog) niet werkzaam zijn vaak complexe problematiek hebben, toch een lichte stijging in de netto arbeidsparticipatie. | ||||||||
Programma 7. Volksgezondheid en milieu |
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit (%)
2022 | 29,00 | 31,40 | ||||||
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. |
Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)
2022 | 95,00 | 97,00 | 91,00 | 91,00 | ||||
In 2022 was de hoeveelheid aan huis opgehaald restafval 97 kg per inwoner. ln 2023 verwachten wij een daling naar 91 kg vanwege de invoering van diftar bij hoogbouw halverwege het jaar. Daarna kan alleen nieuw beleid leiden tot een verdere vermindering. Daartoe wordt in 2024 een nieuw afvalstoffen- en grondstoffenplan opgesteld. | ||||||||
Programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Demografische druk (%)
2024 | 74,30 | 80,10 | 80,10 | 80,10 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)
2023 | 876,00 | 812,00 | 772,00 | 772,00 | ||||
Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)
2023 | 938,00 | 913,00 | 889,00 | 889,00 | ||||
De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)
2024 | 380,00 | 320,00 | 340,00 | 405,00 | ||||
De ontwikkeling van de woningmarkt wordt conform landelijke cijfers als volgt ingeschat: 2023 --> 2024 +6% |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)
2023 | 9,60 | 2,70 | 9,50 | 9,30 | ||||
In de afgelopen drie jaar zijn er meer dan 500 woningen gebouwd en opgeleverd in de gemeente Zevenaar. De vraag naar woningen blijft hoog en daarom blijven wij inzetten op realisatie en versnelling van de opgave de komende jaren. We streven ernaar om jaarlijks 200 woningen toe te voegen, met als uiteindelijk doel een continue bouwstroom van 150 tot 200 woningen per jaar. Dit blijft echter wel lastig door en aantal complicerende ontwikkelingen op de woningmarkt. |