Verdere digitalisering organisatie Onze inwoners en bedrijven moeten zoveel mogelijk digitaal, online kunnen regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. Voor wie dit lastig is, blijft persoonlijk contact uiteraard mogelijk. In de organisatie voeren we verdere digitale ontwikkelingen door. Wij zien in innoveren met ICT mede de oplossing voor verandervraagstukken die op ons afkomen als lokale overheid. Dan gaat het bijvoorbeeld over het centraal organiseren van het functioneel (applicatie)beheer. En ook het verder in control brengen van het documenten- of informatiebeheer met als aandachtspunt de zorg voor informatie in vakapplicaties. Het komende begrotingsjaar staat tevens in het teken van het gaan werken met de Microsoft 365 omgeving. Zo maken tools als Teams, SharePoint en OneDrive verdere samenwerking (aan documenten) mogelijk en zal communiceren via chat en videovergaderingen toe gaan nemen. Wij zetten daarbij nadrukkelijk in op gebruikersadoptie. Dit zorgt ervoor dat dit nieuwe systeem daadwerkelijk wordt omarmd en effectief binnen de organisatie wordt gebruikt. Als het gaat om datagedreven werken stimuleren wij dat in 2025 op meer beleidsterreinen gebruik gemaakt wordt van dashboards. Hierdoor is bijvoorbeeld snel duidelijk welke prestaties geleverd zijn en waar we verbeteringen kunnen doorvoeren. In het begrotingsjaar willen wij -binnen de wettelijke morgelijkheden- ook data-analyse mogelijkheden inzetten om trends en patronen te identificeren om gemeentelijke vraagstukken aan te pakken. Bij deze ontwikkelingen zorgen we voor kwalitatief goede data, zodat werkprocessen optimaal ondersteund worden. Door de Wet open overheid ontstaat steeds meer een cultuur van openheid en verantwoording. De verplichte actieve openbaarmaking van bijvoorbeeld beleidsdocumenten, vergaderstukken en onderzoeksrapporten maakt het voor inwoners gemakkelijker om toegang te krijgen tot relevante gemeentelijke informatie. In 2025 ligt daarbij ook de nadruk op het gebruik van duidelijke taal en het efficiënter verwerken van de verzoeken. Toekomstbestendige regionale ICT dienst De mogelijkheden en het gemak die technologieën ons in het dagelijks leven bieden zijn voortdurend in ontwikkeling. Als samenleving willen en kunnen we steeds meer met ICT. Deze digitale realiteit roept ook tal van vragen op en brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Als lokale overheid dicht bij onze inwoners en bedrijven verwacht men dat we onze ICT goed op orde hebben om inwoners van dienst te zijn, efficiënt te werken en maatschappelijke vraagstukken mede door digitalisering op te lossen. Begin 2023 is gekozen om de ICT-samenwerking voort te zetten en te intensiveren. Op basis van een I&A visie en -strategie is in beeld gebracht welke veranderingen er bij de RID en de gemeenten moeten plaatsvinden om een robuuste en toekomstbestendige ICT-samenwerking te krijgen en te houden. In deze begroting zijn budgetten opgenomen voor de doorontwikkeling van de RID, conform de minimale variant. Wij zullen sturen op de prestatie-indicatoren van de speerpunten zoals opgenomen in de I&A-visie. Daarnaast zullen wij bewaken dat inverdieneffecten in beeld gebracht worden.
|