0. Bestuur en ondersteuning

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Baten

Primitieve begroting 2024-2027

116.816

118.748

112.004

110.847

110.277

1e voortgangsrapportage 2024

1.343

956

494

1.791

2.678

Kadernota 2025

0

525

337

337

337

2e voortgangsrapportage 2024

2.647

3.480

5.271

5.671

5.711

Wijziging tot de begroting 2025-2028

0

241

150

190

190

Totale baten tot de begroting

120.806

123.950

118.257

118.836

119.193

Mutaties in deze begroting (baten)

2. Actualisatie bestaand beleid

0

98

103

133

-27

Actualisatie budget reisdocumenten en rijbewijzen

0

200

205

235

75

Actualisatie budget salarissen ambtelijke organisatie 2025

0

-102

-102

-102

-102

Totaal gemuteerde baten

0

98

103

133

-27

Totale baten in deze begroting

120.806

124.048

118.361

118.969

119.166

Lasten

Primitieve begroting 2024-2027

27.105

27.733

27.819

27.598

27.136

1e voortgangsrapportage 2024

2.465

1.304

1.204

1.137

1.151

Kadernota 2025

0

1.192

978

1.036

1.086

2e voortgangsrapportage 2024

17

1.771

1.343

1.856

1.743

Wijzigingen tot de begroting 2025-2028

0

-3.219

-3.557

-2.229

-3.735

Totale lasten tot de begroting

29.586

28.782

27.788

29.398

27.382

Mutaties in deze begroting (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

253

1.091

-344

629

Actualisatie budget rentekosten grondexploitaties

0

395

-175

230

254

Actualisatie budget rentekosten investeringen en treasury

0

-142

1.265

-573

374

Actualisatie budget salarissen college B&W

0

0

0

0

0

Actualisatie budget vergoeding raad- en commissieleden

0

0

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

0

-248

-234

-159

-114

Actualisatie budget reisdocumenten en rijbewijzen

0

150

155

165

85

Actualisatie budget salarissen ambtelijke organisatie 2025

0

151

151

151

151

Actualisatie budget salarissen en overhead doorbelast aan grondexploitaties

0

-42

-39

-60

-19

Actualisatie budgetten afval 2025

0

40

40

40

40

Actualisatie vervangingsinvestering werkplekken hardware 2026-2028

0

0

0

74

156

Actualisatie vervangingsinvesteringen voertuigen openbare werken

0

0

3

18

18

Straatreiniging van RDL naar gemeente

0

-87

-87

-87

-87

Vrijval stelpost indexatie 2025-2028

0

-457

-458

-458

-457

Vrijval voorziening wachtgeld wethouders

0

-3

0

0

0

Totaal gemuteerde lasten

0

5

856

-503

515

Totale lasten in deze begroting

29.586

28.787

28.644

28.895

27.896

Resultaat voor bestemming

91.220

95.262

89.717

90.074

91.269

Onttrekkingen

Primitieve begroting 2024-2027

2.492

489

537

537

537

1e voortgangsrapportage 2024

383

-86

-86

-86

-86

Kadernota 2025

0

0

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2024

741

48

10

-2

-94

Wijzigingen tot de begroting 2025-2028

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2025-2028

0

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

3.616

451

462

450

358

Toevoegingen

Primitieve begroting 2024-2027

2.085

0

0

0

0

1e voortgangsrapportage 2024

-495

0

0

0

0

Kadernota 2025

0

0

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2024

994

0

0

0

0

Wijzigingen tot de begroting 2025-2028

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2025-2028

0

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

2.584

0

0

0

0

Saldo reserve mutaties

1.033

451

462

450

358

Resultaat na bestemming

92.253

95.713

90.178

90.523

91.627

Toelichting financiële ontwikkelingen

Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van mutaties in de exploitatie die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

Begroting    2028

1. Autonome ontwikkelingen

Actualisatie budget rentekosten grondexploitaties

-395

175

-230

-254

Als gevolg van de herziening van de grondexploitaties per 1 januari 2024 en de gewijzigde rekenrente wordt de doorbelasting van rente aan grondexploitaties aangepast. Door het gewijzigde meerjarenverloop van de boekwaarde wordt in 2025 en 2028 minder rente toegerekend aan de grondexploitaties. Dit betekent een nadeel voor het begrotingssaldo. In 2026 en 2027 is dit andersom. Voor 2025 wordt in totaal een nadeel verwacht van € 207.000, in 2026 een voordeel van € 305.000, in 2027 een voordeel van € 504.000 en in 2028 een nadeel van € 94.000.

Actualisatie budget rentekosten investeringen en treasury

142

-1.265

573

-374

Jaarlijks actualiseren wij de rentelasten. De volgende zaken hebben invloed op de hoogte van de rentelast:
1. Het faseren van investeringen;
2. De hoogte van de boekwaarden van de GREX;
3. Wijzigen van de toe te passen rente op de GREX door nieuwe BBV notitie Rente;
4. Aflopen van huidige langlopende leningen met lage rentes.

1. Doordat investeringen worden verschoven, verschuift ook de bijbehorende rentelast.
2. Door het verschuiven van kosten en opbrengsten in de komende jaren en het openen van nieuwe GREXEN, zijn de boekwaarden van de GREXEN in de komende jaren hoger dan eerder geraamd. Dit veroorzaakt een grotere financieringsbehoefte en dus een hogere rentelast. Met name in 2026 veroorzaakt dit een grote stijging van de rentelast.
3. In de nieuwe notitie rente van de BBV staat dat de omslagrente vanaf de begroting 2025 gebruikt dient te worden voor het doorbelasten van rente aan de GREX. De omslagrente ligt lager dan de eerder gehanteerde rente, waardoor er in verhouding minder rente doorbelast kan worden naar de GREX. Er blijft dus meer rente in de exploitatie over.
4. In de komende jaren lossen we ca. 30 miljoen af op huidige langlopende leningen. Het rentepercentage van deze leningen is gemiddeld een stuk lager dan de huidige rente waartegen we nieuwe leningen aan moeten trekken om aan onze financieringsbehoefte te voldoen.  

Actualisatie budget salarissen college B&W

0

0

0

0

De autonome loonontwikkeling in de salarissen voor het college van B&W ramen we bij. De stelpost voor indexatie zetten we in als financiële dekking, waardoor het resultaat budgettair neutraal blijft.

Actualisatie budget vergoeding raad- en commissieleden

0

0

0

0

Voor de raad- en commissieleden is een berekening gemaakt en het verschil ramen we bij. De dekking komt uit de stelpost voor loon- en prijsindex.

2. Actualisatie bestaand beleid

Actualisatie budget reisdocumenten en rijbewijzen

50

50

70

-10

Op basis van de verlopen reisdocumenten en rijbewijzen is een actualisatie gemaakt van de uitgaven en inkomsten voor de jaren 2025-2028. Hierbij is ook rekening gehouden met de gestegen kosten voor de aanvraag van een reisdocument en rijbewijs.
Voor de komende jaren levert dit het volgende resultaat op:
2025 : € 50.000
2026 : € 50.000
2027 : € 70.000
2028 : € 10.000 -/-

Actualisatie budget salarissen ambtelijke organisatie 2025

-253

-253

-253

-253

De salarissen voor 2025 en verder ramen we volgens de actuele personeelsbegroting. De stelpost voor loonontwikkeling zetten we in voor de cao-stijging en de groei in tredes binnen de functieschaal / uitloopschaal van medewerkers. Daarnaast ramen we een lagere vergoeding van € 253.000 van de RDL omdat wij straatreinigers van de RDL hebben overgenomen. Hiertegenover staat overigens een voordeel op programma 2 vanwege lagere bijdrage aan de RDL.

Actualisatie budget salarissen en overhead doorbelast aan grondexploitaties

42

39

60

19

In 2024 is grondexploitatie Businesspark 7Poort II geopend. Dit zorgt ervoor dat aan deze grondexploitatie salaris- en overheadkosten kunnen worden toegerekend. Dit heeft een positief effect op de meerjarenbegroting. Daarnaast is naar verwachting minder capaciteit nodig voor grondexploitatie Waaijakkers en deelgrondexploitaties binnen complex Zevenaar-Oost wonen. Dit heeft een negatief effect op de meerjarenbegroting. Per saldo een structureel voordeel vanaf 2024 aflopend van € 114.000 naar € 91.000.

Actualisatie budgetten afval 2025

-40

-40

-40

-40

In 2025 hebben we te maken met diverse kostenstijgingen en -dalingen binnen de gemeente en de RDL. Per saldo stijgen de totale kosten als gevolg van de hieronder genoemde wijzigingen binnen de gemeente en de RDL in 2024 met € 497.000 en vanaf 2025 met € 523.000. Dit verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. Door bovengenoemde kostenstijging stijgt het tarief van de afvalstoffenheffing.
Binnen de RDL zijn de kosten voor afvalinzameling, en hiermee onze bijdrage aan de RDL, fors hoger. Op nagenoeg alle onderdelen is sprake van stijging van personele- en materiële kosten als gevolg van cao stijging en bijvoorbeeld brandstofkosten. Bij het aanbiedstation zijn de kosten van bepaalde afvalstromen zoals grof huishoudelijk afval, hout en klein chemisch afval fors gestegen. De tonnages betaald afval zijn sinds het openen van het nieuwe aanbiedstation gedaald, waardoor de kosten per saldo hoger uitvallen. Daarnaast zijn de rente- en afschrijvingskosten vanaf 2025 volledig in de begroting opgenomen. Bij PMD zijn aanvullende kosten gemaakt in verband met extra inzet op arbo-omstandigheden. Bij papier en karton in verband met gestegen kosten inhuur derden.
Binnen de gemeente zijn met name de loonkosten gestegen die voor een deel worden doorbelast aan de RDL. De kostendaling wordt met name veroorzaakt door de lagere brandstofkosten mede als gevolg van de overdracht van het onderdeel straatreiniging van de RDL naar de gemeente Zevenaar en Montferland.

Actualisatie vervangingsinvestering werkplekken hardware 2026-2028

0

0

-74

-156

Het vervangen van hardware van de vaste en mobiele werkplekken gaat volgens een vooraf gedefinieerde levenscyclus. Het gaat om de aanschaf van laptops en smartphones. De geplande investeringen in de jaren 2026, 2027 en 2028 zijn € 294.000, € 329.000 en € 141.000. De kapitaallasten komen uit op € 73.500 in 2027 en € 155.750 in 2028.

Actualisatie vervangingsinvesteringen voertuigen openbare werken

0

-3

-18

-18

De budgetten voor vervangingsinvesteringen voor openbare werken hebben we doorgenomen. Voorgesteld wordt de noodzakelijke twee auto's (in 2025 en 2026) en een vrachtwagen (in 2026) te vervangen. De totale investering bedraagt € 157.000. Deze wijzigingen leiden tot structurele lasten vanaf 2026 van € 3.000 en aanvullend vanaf 2027 van € 15.000.

Straatreiniging van RDL naar gemeente

87

87

87

87

Als gevolg van het besluit raadsvoorstel ‘Begroting RDL 2025’ vindt met ingang van 2025 overdracht plaats van het onderdeel straatreiniging van de RDL naar de gemeente Zevenaar en Montferland. Hiermee komt de bijdrage van de gemeente Zevenaar aan de RDL te vervallen. Deze wijziging leidt tot een structureel voordeel van € 434.000 vanaf 2025. Dit voordeel valt weg door nadelen die ontstaan als gevolg van personele kosten, zichtbaar in programma 0 en bij de doorbelasting naar wegen, niet zichtbaar in programma 2. De doorbelasting naar afval en riool wordt verrekend met de afvalstoffen- en de rioolheffing en is budgettair neutraal.
Een nadere uitwerking van de begrote ureninzet op de veegtaken, de kosten van de veegmachine(s) en -trucks moet nog plaatsvinden.

Vrijval stelpost indexatie 2025-2028

457

458

458

457

Op basis van de meicirculaire 2024 is een stelpost opgenomen voor indexatie van salarissen en kostenstijging (inflatie). Deze stelpost is bij het opstellen van deze begroting als dekking ingezet.
Binnen de gehele organisatie is uitgebreid bekeken of er budgetten zijn die toereikend zijn zonder een verhoging voor inflatie. Hierdoor hoeft de stelpost niet volledig te worden ingezet.
De stelpost kan nu vrijvallen ten gunste van het resultaat. Het gaat om een vrijval van afgerond € 457.000.

Vrijval voorziening wachtgeld wethouders

3

0

0

0

De stand van de voorziening is € 3.000 te hoog. In dit journaal ramen we de afboeking zodat de stand in de begroting op nul loopt.

Totaal mutaties

94

-753

636

-542

Toelichting reserve mutaties

Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van reservemutaties die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 11:45:36 met de export van 11/18/2024 11:31:45