Vitens NV
Vitens NV
Omschrijving
Vitens wint, zuivert en levert drinkwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk. Jaarlijks maakt Vitens meer dan 360 miljard liter drinkwater.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Utrecht
Partijen
De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel, provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
Beleidskaders
Beleidstafel Droogte: aanbevelingen voor het borgen van voldoende drinkwater tijdens extreem droge perioden.
Openbaar belang en doel
Waarborgen van de kwaliteit en levering van drinkwater.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Vitens N.V..
Aandeel in %
0,60
Ontwikkelingen
Er is urgentie voor een versnelling naar duurzame drinkwaterwinning. Om blijvend schoon drinkwater te kunnen garanderen, moeten drinkwaterbedrijven miljarden investeren in nieuwe zuiveringstechnieken en waterbronnen. Toenemende droogte door klimaatverandering, vervuiling van warmtebronnen en een stijgende vraag naar water vergen hoge en extra investeringen.
Prestaties
Het nettoresultaat over het boekjaar 2023 bedraagt € 27,2 miljoen en is aanzienlijk hoger dan het voorgaande jaar. (2022: € 8,2 miljoen). De solvabiliteit is een belangrijke graadmeter voor de continuïteit van de organisatie en geeft de verhouding weer van het eigen vermogen ten opzichte van het totaal vermogen. Volgens het financieel beleid moet de solvabiliteit van Vitens minimaal 30 procent zijn, maar streeft men naar een solvabiliteit van minimaal 35 procent. In 2023 bedroeg de solvabiliteit 30,3 procent, waarmee Vitens aan de ondergrens van de doelstelling zit. Zoals verwacht doet Vitens ook dit jaar het voorstel om geen dividend uit te keren. De RvC stelt voor het volledige netto resultaat van € 27,2 miljoen, met het oog op de opgave, de solvabiliteitsdoelstelling en de vereisten van de banken, toe te voegen aan de reserves.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
Resultaat partij
27.200
Eigen vermogen
677.700
Vreemd vermogen
1.559.700
Toelichting
De gemeente Zevenaar bezit 34.717 gewone aandelen.
Risico's
Andere oorzaak van de lage solvabiliteit is de WACC. Deze systematiek beperkt Vitens in de hoeveelheid winst die mag worden gemaakt. Doordat de huidige WACC (2,95 procent voor de periode 2022-2024) te laag is voor de omvang van de investeringsopgave, moet Vitens veel geld bij lenen waardoor de solvabiliteit afneemt.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Omschrijving
Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Beleidskaders
Archiefwet 1995
Openbaar belang en doel
Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.
Bestuurlijk belang
Deelname Bestuur.
Aandeel in %
48,00
Ontwikkelingen
Na een intensieve voorbereiding sluiten SALD en de gemeenten aan op het e-depot van archiefdienst Erfgoedcentrum Achterhoek De Liemers (ECAL). Dit gebeurt stap voor stap. Na het project start de beheerfase voor SALD. Dit betekent meer werk. SALD heeft dan meer kennis en expertise nodig in digitaal archief- en informatiebeheer. De projectleider e-depot maakt hiervoor een toekomstvisie met de financiële gevolgen.
Prestaties
Het project Aansluiting e-depot is met wat vertraging gestart. Elke gemeente onderzoekt hoe ze informatie uit hun zaaksysteem kunnen exporteren. We hebben een pilot uitgevoerd met digitale bouwdossiers. De projectleider e-depot heeft de opdracht gekregen om een toekomstvisie SALD op te stellen. Ook is de tweede wijziging van de Gemeenschappelijke regeling SALD vastgesteld. Daarnaast zijn de Financiële verordening en Controleverordening SALD vastgesteld.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
139
185
253
237
237
237
Resultaat partij
-1
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
92
Toelichting
In de begroting 2025 van het Streekarchivariaat is de bijdrage voor Zevenaar geraamd op € 253.000.
Risico's
Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt daarom gering geschat. Een recente risico-analyse van mogelijke risico's van het Streekarchivariaat heeft dit bevestigd.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Omschrijving
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en doel
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).
Aandeel in %
0,02
Ontwikkelingen
BNG Bank heeft de eigen strategie vastgelegd in ‘ons kompas naar impact’. Het hoofddoel van deze strategie blijft dat de bank zich als belangrijkste kredietverstrekker in het publieke domein zal blijven inzetten voor het socialer en duurzamer maken van Nederland.
Prestaties
Ondanks de geopolitieke spanningen, een aantal faillissementen van buitenlandse banken en de afkoelende economie behaalde BNG Bank in 2023 sterke financiële resultaten. Over het 2023 heeft BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van EUR 254 miljoen (2022: EUR 300 miljoen) Hoewel de nettowinst positief beïnvloed is door het gestegen renteresultaat, is deze lager dan in 2022 door een lager resultaat financiële transacties uit hoofde van de liquiditeitsportefeuille. Aan de aandeelhouders is een dividend van EUR 120 miljoen voorgesteld. Dit is 50% van de nettowinst.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
Resultaat partij
254.000
Eigen vermogen
4.700.000
Vreemd vermogen
110.800.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Omschrijving
Samenwerkingsverband op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
IHP 2020-2036
Openbaar belang en doel
Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het algemeen bestuur.
Aandeel in %
44,98
Prestaties
Benodigde aanpassingen gemeenschappelijke regeling (n.a.v. gewijzigde Wgr in 2022) zijn doorgevoerd en inmiddels in alle deelnemende raden goedgekeurd.
Bevoegdheid voor vaststellen is naar colleges gegaan. Alle deelnemende colleges hebben begin zomer 2024 de nieuwe GR vastgesteld.Website
geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
1.019
1.037
971
1.121
1.122
1.121
Resultaat partij
1.005
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen, aangezien het aantal leerlingen wijzigt.
Programma
4. Onderwijs
Leisurelands BV
Leisurelands BV
Omschrijving
Leisurelands B.V. is een recreatiebedrijf met 20 openbare recreatiegebieden. Hiervan is één gebied gelegen in Zevenaar, namelijk: Rhederlaag.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
In 2020 is de structuurvisie voor Rivierklimaatpark vastgesteld. Deze vormt nu de kaders voor toekomstig beleid.
Openbaar belang en doel
Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.Bestuurlijk belang
Via stemrecht bij de algemene aandeelhoudersvergadering
Aandeel in %
3,45
Ontwikkelingen
Op Rhederlaag maakten landbouw en industrie sinds de jaren zestig geleidelijk plaats voor natuur en recreatie. Het is nu het grootste watersportgebied van Oost-Nederland. De laatste fase van de zandwinning komt eraan. Vanuit het project Rivierklimaatpark IJsselpoort is de insteek om in het gebied Rhederlaag samen met terreineigenaren en ondernemers de mogelijkheden van duurzame economische kwaliteitsimpuls te onderzoeken en uit te werken. Hiervoor wordt op verschillende onderdelen ingezet. Voor wat betreft de Bahrse Pol zoekt Leisurelands samen met de gemeente naar ruimte voor de ontwikkeling van recreatie als dan niet in combinatie met kleinschalige opwekking van duurzame energie. Voor het gebied de Koppenwaard geldt dat met name op natuurontwikkeling wordt ingezet, ook hier heeft Leisurelands gronden in eigendom.
In 2016 is een aandeelhoudersovereenkomst aangegaan, met een aantal afspraken aanvullend op de statuten. De overeenkomst is reeds met 5 jaar verlengd tot aan 31 december 2026.
Na 31 december 2026 verloopt de bestaande overeenkomst van rechtswege. De overeenkomst kan niet nogmaals verlengd worden. Wel geeft de overeenkomst aan dat partijen tijdig voor het verlopen van de overeenkomst met elkaar in overleg treden.Prestaties
Leisurelands trok in 2023 4,3 miljoen strandbezoekers. Rhederlaag telde 363.000 bezoekers. In 2023 heeft Leisurelands hard gewerkt aan de ontwikkeling van de recreatiegebieden, waaronder Veluwe aan Zee. Evenementen en festivals vormen een belangrijk onderdeel van het recreatieve aanbod.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein. Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille. Leisurelands B.V. keert tot op heden geen dividend uit.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Omschrijving
Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland.
Beleidskaders
- Verordening Leerlingenvervoer gemeente Zevenaar 2024;
- Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zevenaar 2024
- Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Zevenaar 2024
- Verordening jeugdhulp gemeente Zevenaar 2023
- Visie en integrale nota Sociaal Domein 2024-2040.
Openbaar belang en doel
De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur van de BVO DRAN wordt de gemeente Zevenaar vertegenwoordigd door een collegelid.
Aandeel in %
6,20
Ontwikkelingen
De Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (BVO DRAN) is een gemeenschappelijke regeling tussen 18 regio-gemeenten waaronder gemeente Zevenaar. De BVO DRAN is verantwoordelijk voor de inkoop en uitvoering van het doelgroepenvervoer. Het doelgroepenvervoer is onderverdeeld in het vraagafhankelijk Wmo-vervoer, het routegebonden Wmo-vervoer (het zgn. dagbestedingsvervoer), het routegebonden Jeugdwet vervoer en het routegebonden Leerlingenvervoer. Gemeente Zevenaar heeft al het genoemde doelgroepenvervoer in de BVO DRAN ingebracht.
Per 1 augustus 2024 zijn de contracten voor het routegebonden vervoer met 2 jaar verlengd en is voor het vraagafhankelijke Wmo-vervoer een nieuw contract voor in totaal 10 jaar gestart. Een blijvend tekort aan chauffeurs is een voortdurend aandachtspunt. Deze situatie leidt naar verwachting de komende jaren tot een hogere loonindexatie. Ook de fluctuerende brandstofprijzen beïnvloeden de financiële situatie van het doelgroepenvervoer. Gelet op beide aspecten wordt vanaf 2025 in de ontwerpbegroting BVO DRAN rekening gehouden met een historisch indexatiegemiddelde van 3% in plaats van 2%.Prestaties
Geen bijzonderheden.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
1.402
1.552
1.559
1.722
1.952
2.116
Resultaat partij
3.289
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
10.691
Risico's
De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO.
Programma
6. Sociaal domein
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omschrijving
De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Beleidskaders
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan.
Openbaar belang en doel
Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.
Aandeel in %
7,80
Ontwikkelingen
De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk VTH-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit).
De ODRA heeft met de partners een initiële begroting opgesteld door extrapolatie van de begroting en de realisatie van de voorafgaande begrotingsjaren.
Voor de begroting hanteert de ODRA de werkwijze door trendmatig te gaan begroten. Dit houdt in dat er op productgroep/productniveau samen met de partners de trends worden besproken en vertaald naar de werkprogramma’s. Voor sommige productgroepen betekent dit een neerwaartse tendens. Voor andere producten een positieve, afhankelijk van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen.Prestaties
Er wordt uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
879
830
889
889
889
889
Resultaat partij
144
Eigen vermogen
857
Vreemd vermogen
7.099
Toelichting
De werkzaamheden van ODRA worden bekostigd op basis van outputfinanciering. Er wordt gerapporteerd op basis van afgenomen diensten en op basis van geleverde producten. De daadwerkelijke gemaakte kosten worden verrekend met de partners van de ODRA.
Risico's
Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is positief en er is daardoor een laag risico.
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Omschrijving
Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Zevenaar.
Beleidskaders
- Beleidsplan veiligheidsregio 2020-2023
- Regionaal crisisplan 2020-2023Openbaar belang en doel
De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Bestuurlijk belang
Deelname aan algemeen bestuur door burgemeester en in commissie volksgezondheid door portefeuillehouder.
Aandeel in %
6,45
Ontwikkelingen
Voor het programma samen beter bedrijfsvoeren van de VGGM cumulatieve versterking van € 1 miljoen per jaar opgenomen (tot 2027). Dit naar aanleiding van een extern onderzoek naar de werking van de VGGM. Daaruit is naar voren gekomen dat het op het gebied van bedrijfsvoering tekortschiet.
Voor beide pijlers van de GGD is versterking nodig. Dat geldt voor de Algemene Gezondheidszorg en de Jeugdgezondheidszorg.
Het is VGGM niet ontgaan dat de gemeentelijke begrotingen stevig onder druk zijn komen te staan. Het bestuur van VGGM heeft besloten een indicatieve besparing van 2% door te voeren op de gemeentelijke bijdrage voor het begrotingsjaar 2025.Prestaties
Binnen Jeugdgezondheidszorg is het VGGM gelukt om het niveau van dienstverlening terug te brengen tot het basisniveau. Er is een bestuurlijk traject in gang gezet om te komen tot een toekomstbestendige Jeugdgezondheidszorg en Algemene Gezondheidszorg. Vanuit de landelijke politiek is aandacht voor het risico op natuurbrand en het komen tot een versnelde aanpak door alle partijen.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
4.483
5.192
5.276
5.276
5.276
5.276
Resultaat partij
1.731
Eigen vermogen
9.309
Vreemd vermogen
48.887
Risico's
VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s af te dekken.
De bijdrage van Zevenaar aan VGGM bestaat uit de bijdragen voor brandweer, Bevolkingszorg, GGD, JGZ en RVP volgens de vastgestelde begroting van VGGM, aangevuld met maatwerk voor JGZ.Programma
1. Veiligheid
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
Omschrijving
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Zevenaar neemt deel aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP), Regionaal Bureau Leerplicht (Onderwijs), Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgSW) en Beheer.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.
Beleidskaders
De MGR is een uitvoeringsorganisatie. Opdrachtgeverschap gemeenten verloopt via de bestuurscommissies van de verschillende modules. De afspraken worden jaarlijks vastgelegd in de begroting van de MGR met daarbij een uitvoeringsprogramma voor het komende jaar.
Openbaar belang en doel
Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 deelnemende gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.
Bestuurlijk belang
Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.
Aandeel in %
8,70
Ontwikkelingen
De MGR ontwikkelt zich verder op het gebied van integraliteit, netwerksamenwerking en ketenoptimalisatie in het sociaal domein.
- Module Inkoop Zorg.
De module Inkoop Zorg versterkt de operationele aansturing en de strategische positionering van het inkoopbeleid. Het juridisch advies, dat voorheen incidenteel extern werd ingekocht, wordt nu een vast onderdeel van het team waardoor vaste expertise opgebouwd wordt. De doorontwikkeling van de regionale inkoopopdracht (wat koopt de MGR in voor de regiogemeenten?) zal bijdragen aan het sturen op en realiseren van beleidsdoelstellingen.
- Module Regionale Facilitering Zorg.
Het team Facilitering Zorg is nieuw binnen de MGR en vormt zowel intern (binnen de MGR) als extern (binnen de regiogemeenten) een onmisbare schakel in de regionale samenwerking. Er doen zich een aantal op elkaar ingrijpende ontwikkelingen voor de zowel inhoudelijk op Jeugd als binnen de regionale samenwerking, bovenregionaal en op landelijke niveau. Voorbeelden van deze landelijke en bovenregionale ontwikkelingen zijn de bovenregionale verwerving van de Essentiële Functies en de Hervormingsagenda Jeugd.
- Module Onderwijs.
Verwacht wordt dat de stijging van het aantal meldingen zich doorzet gezien de stijging van 25% van het aantal leerplichtmeldingen in het eerste halve schooljaar (augustus 2023 t/m januari 2024) ten opzichte van dezelfde periode in het vorige schooljaar. De onderstaande ontwikkelingen zijn hiervoor mede de reden:
- De hoge meldingsfrequentie van de scholen;
- De verwachting dat de migratiestroom van jongeren verder toeneemt;
- Meer meldingen van luxeverzuim;
- Toename van ernst en complexiteit van de problematiek.
- Module WSP.
Vanaf 2023 wordt vanuit de regio gewerkt aan het mede ontwikkelen van de landelijke kaders en de regionale implementatie van de nieuw te vormen Regionale Werkcentra. De verwachting is dat in 2025 de contouren hiervan bekend zijn en onderzocht kan gaan worden welke werkvorm het best passend is voor onze arbeidsmarktregio. Gelijk aan eerdere jaren zal het WSP bijdragen aan regionale ontwikkelingen en projecten/samenwerkingen die in het kader van de regionale strategische agenda worden opgezet. Belangrijke thema’s
hierbij zijn het verkleinen van de afstand van jongeren naar werk en het vergroten van het netwerk van inclusieve werkgevers. Ook de inzet op statushouders, in brede zin, is een belangrijk item.- Module WgSW.
In 2020 is de dienstverlening én het gekozen construct met een scheiding tussen het formeel werkgeverschap (MGR) en materieel werkgeverschap (Scalabor) voor de eerste keer geëvalueerd. De afspraken tussen Scalabor, gemeenten en de MGR zijn, na een verkennend onderzoek met ingang van 2022 gecontinueerd voor de periode 2022 – 2025 (met een opzegtermijn van twaalf maanden). Eind 2024 moet derhalve iedere individuele gemeente een besluit genomen hebben over de voortzetting van de afspraken en de voorwaarden die daarvoor gelden.
Op regionaal niveau wordt door gemeenten een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van sociaal ontwikkelbedrijven in onze regio. Vraag daarbij is vooral welke vormen van dienstverlening voor de toekomst bij het sociaal ontwikkelbedrijf belegd kunnen gaan worden. De module WgSW blijft het formeel werkgeverschap invullen van ca. 1.500 SW medewerkers (waarvan 137 medewerkers uit Zevenaar).Prestaties
Zorg
Voor onze inwoners die dat nodig hebben is kwalitatief goede en passende zorg beschikbaar. Verhoging van de kwaliteit van zorg, samenhang in het zorgaanbod, efficiency in de uitvoering van taken, door eenduidige uitvoering en versnelling van de transformatie door bundeling van kennis en inkoopkracht.Regionale Facilitering Zorg
Regionale facilitering zorg organiseert activiteiten op het gebied van kind- en gezinsbescherming, Sterke lokale toegang en complexe hulpvragen, zodat professionals onze inwoners zo optimaal mogelijk kunnen begeleiden en ondersteunen wanneer dit nodig blijkt.Onderwijs
Het RBL volgt de schoolloopbaan van 73.000 leerlingen vanaf 5 jaar, totdat ze een startkwalificatie hebben behaald of 23 jaar worden, met als doel het bieden van professionele ondersteuning in de netwerksamenwerking aan leerplichtige jongeren (tot 18 jaar) waarbij de schoolloopbaan niet altijd soepel verloopt. Deze samenwerking zorgt ervoor dat jongeren die ongeoorloofd verzuimen de draad op school weer oppakken en naar een diploma toewerken. De wet 'van school naar duurzaam werk' die naar verwachting medio 2025 in werking zal treden vormt een sluitend regionaal vangnet om jongeren te helpen bij het vinden van een passende plek in onderwijs, werk, zorg of een combinatie hiervan. Met als doel een zo zelfstandige mogelijke deelname aan de maatschappij.WSP
Onze belangen behartigen op het gebied van de dienstverlening aan werkgevers in relatie tot het plaatsen van de doelgroepen waarvoor wij een re-integratie-verantwoordelijkheid hebben.
Kengetallen voor de te behalen prestaties zijn:
• de vacature-vervulling die afhankelijk is van het aantal door gemeenten en UWV aangedragen werkfitte werkzoekenden.
• de vervullingsquote van het aantal vervulde vacatures.WgSW
Het vormgeven van het (formeel) werkgeverschap voor 1.500 SW medewerkers, waarvan 137 afkomstig uit Zevenaar. Daarmee krijgen de SW medewerkers hun salaris betaald en zijn HR en arbodienstverlening voor deze medewerkers goed geborgd.CMI
De uitvoering van de inburgeringstrajecten op managementniveau volgen om zo snel te kunnen bijsturen waar resultaten achterblijven.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
5.527
5.787
5.881
5.606
5.384
5.162
Resultaat partij
Eigen vermogen
714
Vreemd vermogen
7.149
Risico's
Het risicoprofiel voor de MGR (toegelicht in onze nota verbonden partijen) is voor 2025 bepaald op 'gemiddeld/stabiel'.
Programma
6. Sociaal domein
Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers
Omschrijving
Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Duiven
Partijen
Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Beleidskaders
- I-visie en I-strategie
- Businesscase RSDOpenbaar belang en doel
Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied van ICT, inkoop en werk en inkomen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Aandeel in %
52,00
Ontwikkelingen
De doorontwikkeling van de RID is gewijzigd naar de minimale variant. SdL heeft te maken met onzekere factoren zoals de oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende zaken: hoge energielasten, opvang Oekraïners en uitbetalen leefgelden. Daar bovenop de inflatie, de nieuwe wet op de Gemeenschappelijke Regeling, de doorontwikkeling van de RID en de nieuwe bestuurlijke opdracht van RSD. Daarnaast vraagt de nieuwe wet inburgering en de bestuurlijke opdracht bij de RID aandacht. Informatieveiligheid staat hoog op de agenda bij de RID. In juli 2023 hebben wij aangegeven te willen stoppen met de inkoopsamenwerking bij de GR Samenwerking de Liemers.
Prestaties
De RID is tevreden wanneer de gemeenten ook tevreden zijn over de gezamenlijke uitvoering van de I-Visie en I-Strategie.
Uitgangspunten van de I-visie: Digitaal waar zinvol, Toegankelijk, Integraal, Flexibel, Betrouwbaar en Transparant
KPI's:
- minimaal 90% conformering aan de geldende service level agreement (SLA) voor ICT-verstoringen.
- RID blijft onder het landelijk gemiddelde kostenniveau / ICT Benchmark voor gemeentenRSD:
- minimaal een 8 voor klanttevredenheid
- minimaal 80% duurzame plaatsing, langer dan zes maanden;
- 100% van de klanten worden actief begeleid.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
6.145
7.583
7.963
8.021
7.399
7.449
Resultaat partij
52
Eigen vermogen
132
Vreemd vermogen
Risico's
De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Omschrijving
Reinigingsdienst De Liemers is een samenwerkingsverband van de gemeenten Montferland en Zevenaar voor uitvoerende taken op het gebied van afval en reiniging.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
De gemeenten Montferland en Zevenaar maken deel uit van de GR.
Beleidskaders
De vastgestelde GR is het kader op basis waarvan RDL functioneert.
Openbaar belang en doel
RDL zorgt voor de uitvoering van een groot deel van de afvalinzameling en -verwerking, een basistaak van de gemeente.
Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang is 50%, Zevenaar levert één van de twee bestuurders.
Aandeel in %
45,00
Ontwikkelingen
Vanaf 2025 zullen de veegtaken niet meer bij de RDL worden belegd, maar zal dit werk door de eigen uitvoerende dienst van de gemeente Zevenaar worden uitgevoerd. Door het wegvallen van de veegtaken van de RdL stijgt de bijdrage van de gemeente aan de RdL minder hard.
Prestaties
De RdL blijft ook in 2025 bijdragen aan de VANG doelstellingen van de gemeente.
Website
Geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
2.386
2.376
2.400
2.400
2.400
2.400
Resultaat partij
156
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
6.787
Toelichting
De extra bijdrage is enerzijds veroorzaakt door hogere inzamelkosten als gevolg van gestegen lonen en anderzijds omdat de inkomsten op de aanbiedstations lager waren dan geraamd. Het aanbod van afval was niet alleen 18% lager dan in 2022, maar vooral 33% lager dan begroot. Bij de betaalde stromen was het aanbod 44% lager dan begroot en de inkomsten daarmee ook navenant lager. Omdat die inkomstendaling slechts gedeeltelijk is gecompenseerd door minder verwerkingskosten, valt het saldo negatief uit.
Risico's
Fluctuerende verwerkings- en opbrengstprijzen vormen een risico voor de jaarrekening. Deze kunnen namelijk afwijken van de begroting. Zowel in positieve als negatieve zin.
Op het nieuwe aanbiedstations betalen bezoekers een vaste prijs per kilo. Voor stromen die daardoor duurder zijn geworden, heeft dat geleid tot minder aanbod. Dat financiële risico is vooraf benoemd, maar er is geen aanname gedaan van de daling.Programma
7. Volksgezondheid en milieu
Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Omschrijving
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Partijen
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Openbaar belang en doel
De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.
Bestuurlijk belang
Zevenaar wordt vertegenwoordigd in de Euregioraad met een lid namens het college en twee leden namens de gemeenteraad
Aandeel in %
2,20
Ontwikkelingen
Het programma voor Interreg VI Deutschland-Nederland, ingediend bij de Europese Commissie, is het begin van een nieuwe subsidieperiode, waarin grensoverschrijdende projecten kunnen gaan starten. Voor de Nederlands-Duitse grensregio staat in de periode 2021-2027 een bedrag van ca. 450 miljoen euro ter beschikking. Bedrijven, kennisinstellingen en belangenorganisaties grensoverschrijdend werken samen aan de ontwikkeling van innovatieve producten op het gebied van agrofood, digitalisering, energie, toerisme etc. In het kader van Interreg is in 2023 het Kleinprojectenfonds (KPF) van start gegaan. Met dit fonds worden mini-projecten tot 750 euro en kleine projecten tot een max subsidiebedrag van 25.000 ondersteund. Nieuw is dat voor beide projecttypen de subsidievoorwaarden vereenvoudigd zijn. Zo hoeven projecten geen betaalbewijzen en facturen aan te leveren.
Prestaties
In het kader van Interreg zijn in totaal 60 projecten goedgekeurd, waarvan 18 projecten in de Euregio Rijn-Waal.
Door de gemeenten Zevenaar, Doetinchem, Montferland en Emmerich wordt invulling gegeven aan het Euregionaal Mobiliteitsplan. Deze vier gemeenten werken in het kader van een KPF samen aan de uitwerking van de plannen voor een verbeterede fietsverbinding tussen de gemeenten. Ook de stad Kleve is hierbij betrokken.
Tevens geeft de Euregio Rijn-Waal invulling aan de doelstelling om ook Nederlandse scholen in aanmerking te laten komen voor het certificaat Euregioprofielschool. De eerste scholen aan Nederlandse zijde worden naar verwachting in 2024 gecertificeerd.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
11
13
13
13
13
13
Resultaat partij
-12
Eigen vermogen
1.747
Vreemd vermogen
2.788
Risico's
Het risico is beperkt tot de gemeentelijke bijdrage.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Alliander NV
Alliander NV
Omschrijving
Alliander N.V. ontwikkelt en beheert energienetten. Via kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Het bedrijf telt 5,8 miljoen klantaansluitingen.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander N.V. zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
Beleidskaders
Afsprakenkader financieringsbehoefte Alliander
Openbaar belang en doel
De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Alliander N.V.
Aandeel in %
0,45
Ontwikkelingen
De verkoop van Kenter is na de overdracht van de aandelen afgerond en de verkoopopbrengst draagt positief bij aan de financiële positie. De energietransitie is in volle gang is. Niet eerder heeft Alliander zoveel werk verzet en geïnvesteerd in de verzwaring en uitbreiding van de energie-infrastructuur. Tegelijkertijd is het nog lang niet genoeg.
Als gevolg van geopolitieke ontwikkelingen, de gascrisis en de stijgende energieprijzen gaat het hard met de verdere elektrificatie en verduurzaming in Nederland. De groei van het aantal warmtepompen, zonnepanelen, eboilers en oplaadpunten voor personenvervoer en elektrische vrachtwagens zette door en zal ook de komende jaren verder stijgen.Prestaties
Het resultaat over 2023 van Alliander is positief, maar evenals afgelopen jaren blijft er sprake van een forse financieringsbehoefte gelet op de gigantische investeringsopgave. Het totaalresultaat na belastingen bedraagt € 267 miljoen. De financiële ratio’s zoals solvabiliteit zijn gezond. Het dividend over het boekjaar 2023 bedraagt € 120,3 miljoen. Als gevolg van de verkoop van Kenter is een speciaal dividend uitgekeerd van € 53 miljoen.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
Resultaat partij
267.000
Eigen vermogen
4.749.000
Vreemd vermogen
6.897.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. Wij passen de raming van dividend indien nodig aan op de bijgestelde verwachting. In de begroting is de raming van het dividend structureel € 0,80 per aandeel. In de bepaling van het benodigde weerstandsvermogen is dit risico meegenomen.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Ataro BV
Ataro BV
Omschrijving
Zevenaar heeft in 2015 het sport- en accommodatiebeleid geprofessionaliseerd en ondergebracht in het gemeentelijk sportbedrijf Ataro.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Zevenaar is enig aandeelhouder
Openbaar belang en doel
Ataro B.V. heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed.
Bestuurlijk belang
De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro B.V. wordt uitgeoefend door de wethouder sport (A. Boone).
Aandeel in %
100,00
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
3.256
3.160
2.464
2.464
2.464
2.464
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
De gemeente blijft als enig aandeelhouder bij tegenvallende exploitatieresultaten uiteindelijk financieel verantwoordelijk.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Omschrijving
De 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen willen de positie van de regio Arnhem-Nijmegen versterken en een kwalitatieve groei van de regio – met behoud van de typische balans tussen levendige verstedelijking en ontspannen leefkwaliteit –bewerkstelligen. Daartoe is in 2020 een nieuw samenwerkingsverband opgericht in de vorm van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) als vervanger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Elst
Partijen
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
Regionale Agenda 2025 - 2028
Openbaar belang en doel
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. De regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.
Bestuurlijk belang
De colleges van de 18 deelnemende gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar kiezen een vertegenwoordiger in het algemeen bestuur, Het AB bestaat uit 18 leden, van iedere gemeente een collegelid. Uit het algemeen bestuur wordt een dagelijks bestuur gevormd, bestaande uit 3 leden. De burgemeester van Zevenaar maakt deel uit van het dagelijks bestuur.
Aandeel in %
5,60
Ontwikkelingen
In 2024 hebben we de nieuwe Regionale Agenda vastgesteld die een looptijd kent van 2025-2028. Hierbij hebben we aangegeven voor de komende vier jaar in te tekenen voor alle opgaven. De regionale agenda is opgebouwd uit vijf opgaven en het regiobureau. Voor de periode 2025-2028 ligt de focus op de uitvoering. Deze regionale agenda vormt de basis voor de inzet van menskracht en middelen.
Prestaties
Uitvoering geven aan de vijf opgaven: circulaire regio, verbonden regio, productieve regio, ontspannen regio en groene groeiregio.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Bijdrage gemeente
361
430
453
453
453
453
Resultaat partij
198
Eigen vermogen
381
Vreemd vermogen
5.324
Risico's
De risico’s voor de gemeente zijn beperkt, omdat voor deze regionale samenwerking, naast een algemene bijdrage van € 2,77 per inwoner de financiële verplichtingen voor de regionale agenda steeds voor een beperkte periode (vier jaar) worden aangegaan.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning