Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Beleid

Vanwege de grote raakvlakken tussen riolering en onderhoud wegen worden projecten integraal aangepakt.
Voor de gemeente Zevenaar is het van belang alle beheerdata over de gemeentelijke kapitaalgoederen (groen, wegen, riolering e.d.) op orde te hebben. Deze beheerdata zijn essentieel om als sturingsmiddel te gebruiken bij het nemen van (strategische) beslissingen over het beheren van de openbare ruimte.
Op basis van de geactualiseerde beheerdata hebben wij een nieuw integraal beleidsplan openbare ruimte (IBOR) opgesteld inclusief consequenties die samenhangen met complexe opgaven als bijvoorbeeld klimaatadaptatie. Tegelijkertijd hebben wij de onderhoudsplannen voor wegen en civiele kunstwerken uitgewerkt. De komende jaren gaan wij deze plannen uitvoeren.

Verder willen wij de hoeveelheid teerhoudend asfalt verminderen omdat dit milieuvervuilend is. Het eerste grote project waarbij wij dit concreet hebben uitgevoerd, is Angerlo. Bij dit project hebben wij het asfalt daar waar nodig gereinigd en door klinkers vervangen. De ervaringen bij Angerlo zijn positief wat betreft hergebruik van vrijgekomen materialen. In Angerlo hergebruiken wij bijna alle vrijkomende materialen in ons nieuwe plan. Deze aanpak gaan wij nu ook toepassen bij toekomstige revitaliseringsprojecten). Ook bij regulier beheer en onderhoud streven wij naar een zo hoog mogelijk percentage hergebruik.

Kwaliteitsnormen

Openbare wegen en civiele kunstwerken zijn een onderdeel van de openbare ruimte. In het IBOR heeft de raad het gewenste technische onderhoudsniveau van de openbare ruimte vastgesteld. Het IBOR geeft inzicht in de noodzakelijke omvang van de onderhoudsbudgetten. In de beheerplannen gaan wij specifiek in op de onderdelen van de openbare ruimte, zoals wegen en civiele kunstwerken. Daarbij houden wij rekening met het vastgestelde onderhoudsniveau, geplande renovaties en de areaalvergrotingen van de afgelopen en toekomstige jaren. Daarnaast zijn wij continu bezig met het actualiseren van het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) waarin kwaliteitsnormen zijn opgenomen ten aanzien van de inrichting van de openbare ruimte.

Beleidskaders

  • Integraal beleidsplan openbare ruimte (2022)
  • Beheerplan Wegen en kunstwerken (2022)
  • Beheerplan Straatmeubilair (2022)

Onderhoud

Het klein onderhoud van de wegen en civiele kunstwerken wordt deels in eigen beheer uitgevoerd. Ook is een deel van het onderhoud uitbesteed aan derden. Voor de uitvoering van het onderhoud zijn raambestekken gemaakt. In 2023 hebben wij het raambestek asfalt opnieuw aanbesteed. In deze aanbestedingen zijn ook duurzaamheidscriteria opgenomen. Het voordeel van deze raamcontracten is dat het onderhoud voor meerdere jaren is geborgd.
Grootschalig onderhoud pakken wij zoveel mogelijk integraal op om zo een efficiëntieslag te maken. Vervangingen geschieden eveneens integraal en gebiedsgewijs. Zo is in 2024 de revitalisering van Angerlo afgerond.

Eind 2024 starten wij met de revitalisering van de kern Lobith en de wijk Bloemenkamp in Zevenaar. Medio 2026 verwachten wij de werkzaamheden te kunnen afronden. Aansluitend komen de eerste fase Lobith Noord, Pannerden en Schrijvershoek aan de beurt. In de wijk Stegeslag gaan wij in 2025 de element- en asfaltverharding controleren en waar nodig herstellen (groot onderhoud). In 2025 gaan wij ook het Masiusplein aanpakken om de afwatering van het plein te verbeteren. Daarnaast gaan wij in 2025 en 2026 op enkele wegen herstelwerkzaamheden aan asfaltlagen uitvoeren.

In 2024 zijn een aantal kunstwerken ingrijpend gerenoveerd en soms vervangen. In 2025 worden deze werkzaamheden voortgezet.

Ontwikkelingen

In de planning en uitvoering van revitaliseringsprojecten openbare ruimte (waaronder wegen) houden wij rekening met nieuwe ontwikkeling zoals de komende energietransitie. Dit betekent dat wij in elk (revitaliserings)plan voorwaarden scheppen om de energietransitie in de toekomst mogelijk te maken, zoals het aanleggen van een warmtenet in de kern Zevenaar en een elektranet in de hele gemeente Zevenaar. Wij zijn in overleg met Liander over de posities van de trafostations in de dorpen in verband met de noodzakelijke uitbreiding van het netwerk. Ook Vitens onze waterleverancier loopt tegen de grenzen aan van hun eigen capaciteit om iedere huishouden van water te voorzien. Ook zij gaan ingrijpende investeringen doen om de capaciteit op orde te brengen voor de komende 40 jaar. Dit betekent in de praktijk dat de komende jaren veel grondroeringen plaats gaan vinden. Eén op de drie wegen krijgt te maken met het (ver-)leggen van nieuwe netwerkkabels of leidingen in de grond. Het eerste kwartaal van 2025 starten de werkzaamheden in de kern Babberich. Daarna komen de kernen Pannerden en Giesbeek aan de beurt.

Een andere ontwikkeling is dat de komende jaren steeds meer datanetten verzwaard worden. Deze grondroeringen hebben een impact op de omgeving en op de kwaliteit van het wegonderhoud. Bij de aanleg van deze telecomnetwerken is extra capaciteit nodig voor toezicht, coördinatie en schouw.

Financiën
In onderstaande tabel zijn de kosten voor het beheer en onderhoud uiteengezet.

Onderdeel (bedragen x €  1.000)

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Doorbelastingen

1.021

1.785

1.789

1.789

1.789

Dotatie voorziening

2.229

2.114

2.114

2.114

2.114

Leveringen diensten en goederen

250

256

256

256

256

Overige lasten

33

33

33

33

33

Totaal

3.533

4.188

4.192

4.192

4.192

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 11:45:36 met de export van 11/18/2024 11:31:45