Beleid
Vanwege de grote raakvlakken tussen riolering en onderhoud wegen worden projecten integraal aangepakt. |
---|
Kwaliteitsnormen
Openbare wegen en civiele kunstwerken zijn een onderdeel van de openbare ruimte. In het IBOR heeft de raad het gewenste technische onderhoudsniveau van de openbare ruimte vastgesteld. Het IBOR geeft inzicht in de noodzakelijke omvang van de onderhoudsbudgetten. In de beheerplannen gaan wij specifiek in op de onderdelen van de openbare ruimte, zoals wegen en civiele kunstwerken. Daarbij houden wij rekening met het vastgestelde onderhoudsniveau, geplande renovaties en de areaalvergrotingen van de afgelopen en toekomstige jaren. Daarnaast zijn wij continu bezig met het actualiseren van het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) waarin kwaliteitsnormen zijn opgenomen ten aanzien van de inrichting van de openbare ruimte. |
---|
Beleidskaders
|
---|
Onderhoud
Het klein onderhoud van de wegen en civiele kunstwerken wordt deels in eigen beheer uitgevoerd. Ook is een deel van het onderhoud uitbesteed aan derden. Voor de uitvoering van het onderhoud zijn raambestekken gemaakt. In 2023 hebben wij het raambestek asfalt opnieuw aanbesteed. In deze aanbestedingen zijn ook duurzaamheidscriteria opgenomen. Het voordeel van deze raamcontracten is dat het onderhoud voor meerdere jaren is geborgd. Eind 2024 starten wij met de revitalisering van de kern Lobith en de wijk Bloemenkamp in Zevenaar. Medio 2026 verwachten wij de werkzaamheden te kunnen afronden. Aansluitend komen de eerste fase Lobith Noord, Pannerden en Schrijvershoek aan de beurt. In de wijk Stegeslag gaan wij in 2025 de element- en asfaltverharding controleren en waar nodig herstellen (groot onderhoud). In 2025 gaan wij ook het Masiusplein aanpakken om de afwatering van het plein te verbeteren. Daarnaast gaan wij in 2025 en 2026 op enkele wegen herstelwerkzaamheden aan asfaltlagen uitvoeren. In 2024 zijn een aantal kunstwerken ingrijpend gerenoveerd en soms vervangen. In 2025 worden deze werkzaamheden voortgezet. |
---|
Ontwikkelingen
In de planning en uitvoering van revitaliseringsprojecten openbare ruimte (waaronder wegen) houden wij rekening met nieuwe ontwikkeling zoals de komende energietransitie. Dit betekent dat wij in elk (revitaliserings)plan voorwaarden scheppen om de energietransitie in de toekomst mogelijk te maken, zoals het aanleggen van een warmtenet in de kern Zevenaar en een elektranet in de hele gemeente Zevenaar. Wij zijn in overleg met Liander over de posities van de trafostations in de dorpen in verband met de noodzakelijke uitbreiding van het netwerk. Ook Vitens onze waterleverancier loopt tegen de grenzen aan van hun eigen capaciteit om iedere huishouden van water te voorzien. Ook zij gaan ingrijpende investeringen doen om de capaciteit op orde te brengen voor de komende 40 jaar. Dit betekent in de praktijk dat de komende jaren veel grondroeringen plaats gaan vinden. Eén op de drie wegen krijgt te maken met het (ver-)leggen van nieuwe netwerkkabels of leidingen in de grond. Het eerste kwartaal van 2025 starten de werkzaamheden in de kern Babberich. Daarna komen de kernen Pannerden en Giesbeek aan de beurt. Een andere ontwikkeling is dat de komende jaren steeds meer datanetten verzwaard worden. Deze grondroeringen hebben een impact op de omgeving en op de kwaliteit van het wegonderhoud. Bij de aanleg van deze telecomnetwerken is extra capaciteit nodig voor toezicht, coördinatie en schouw. |
---|
Financiën
In onderstaande tabel zijn de kosten voor het beheer en onderhoud uiteengezet.
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Doorbelastingen | 1.021 | 1.785 | 1.789 | 1.789 | 1.789 |
Dotatie voorziening | 2.229 | 2.114 | 2.114 | 2.114 | 2.114 |
Leveringen diensten en goederen | 250 | 256 | 256 | 256 | 256 |
Overige lasten | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Totaal | 3.533 | 4.188 | 4.192 | 4.192 | 4.192 |