Paragrafen

Bedrijfsvoering

Personeel en organisatie

Personeel

We willen een duurzamere, aantrekkelijkere en professionelere werkgever zijn. In ons personeelsbeleid is nadrukkelijk aandacht voor duurzaamheid. Vanwege de arbeidsmarktkrapte is ingezet op verbetering van onze arbeidsmarktcommunicatie (werkgeversmerkverhaal) en is de website WerkenbijZevenaar.nl gebouwd en in gebruik genomen. De organisatieontwikkeling maar ook externe ontwikkelingen vragen om investeringen  in de professionaliteit van onze medewerkers. Hiervoor bieden wij de benodigde faciliteiten waardoor wij als organisatie robuust en wendbaar zijn en blijven.

De arbeidsmarkt is in beweging waardoor de uitstroom van personeel gaat stijgen. Daarnaast blijkt uit de kwantitatieve personeelsanalyse (SPP) dat de komende tien jaar bijna een derde van ons personeelsbestand de organisatie verlaat vanwege het bereiken van de AOW-leeftijd. Dat noopt tot meer inspanning op het aantrekken van nieuw personeel. Daarvoor gaan we actiever de arbeidsmarkt op en bieden we aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden aan. Daarnaast willen we onderscheidend zijn door onder meer door nadrukkelijk te investeren in leren en ontwikkelen via onze Zevenaar Academie. Dit past bij de generatie die nu het meest actief is op de arbeidsmarkt.

Ziekteverzuim

Onze ambitie is om onder het landelijk gemiddelde ziekteverzuimpercentage van 5,80% te blijven. In de personeelsmonitor van het AenO fonds over 2023 wordt aangegeven dat het verzuimpercentage gedaald is naar 6,3% (gemeenten met vergelijkbare grootte). Binnen onze organisatie zien we deze daling inderdaad ook (van 6,97% naar 6,04%). In 2023 is ons verzuim gedaald, dit is ook in lijn met het landelijk ontwikkeling. We zetten vooral in op preventie om te zorgen dat medewerkers duurzaam inzetbaar zijn en blijven. Het is daarmee dan ook een vast onderwerp in de jaarlijkse gesprekken die de leidinggevenden met hun medewerkers voeren. Maar ook besteden we actief aandacht aan veilig en gezond werken (arbo), bieden we een gericht opleidingsaanbod via onze Zevenaar Academie en worden indien nodig via de bedrijfsarts preventieve interventies ingezet. In 2023 zijn diverse onderzoeken uitgevoerd naar verzuimrisico’s. Hierop worden preventieve maatregelen genomen in lijn met de Cao Gemeenten.

Werkelijk 2022

Werkelijk 2023

Begroting   2024

Begroting   2025

%Ziekteverzuim

6,97

6,04

5,80

5,80

In 2023 is de hoofdstructuur vastgesteld Deze bestaat uit twee sturingsniveaus; strategische sturing om de maatschappelijke opgaven te vertalen naar opgaven voor de organisatie en operationele sturing om uitvoering aan de opgaven te geven. In het laatste kwartaal 2023 is gestart met de personele invulling van deze twee sturingsniveaus. Op 1 mei 2024 zijn de drie domeinmanagers gestart en vanaf medio juni de teammanagers. Met het organisatiebesluit als basis voor de verdere inrichting van onze organisatie is de vervolgstap de detailinrichting in de domeinen, waarbij we rekening houden met het een andere normering van het aantal productieve uren als gevolg van gewijzigde wet- en regelgeving. Met de vaststelling van de domeinplannen wordt de basis gelegd voor de verdere professionalisering van de organisatie, waaronder klantgerichtheid online dienstverlening en interne beheersing.

Formatie  
Onderstaand overzicht geeft de formatie per team aan voor het jaar 2025. Op basis van deze formatie zijn de salarislasten 2025 berekend. Deze formatie is op basis van de nieuwe structuur en de doorwerking van de organisatieontwikkeling. In het proces van de detailinrichting per domein kunnen in de loop van 2025 en verder wijzigingen in de formatie plaats vinden.   

Afdeling

Totaal formatie

Directeur/ domeinman. / staf

11,84

Griffie

3,67

Sociaal domein:

Beleid sociaal domein

22,71

Bedrijfsbureau

20,93

Jeugd

17,00

WMO

22,19

Fysiek domein:

Openbare Werken incl. RDL

75,59

Beheer Fysieke Leefomgeving

33,29

Ontwikkeling Fysieke Leefomgeving

24,63

Vergunning, toezicht en handhaving

35,43

Dienstverlening&Bedrijfsvoering:

Publiekszaken

27,30

Bedrijfsvoering

31,35

Financiën incl. belastingen

30,78

Informatie, secretariaat en facilitair

29,85

Totaal

386,56

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 11:45:36 met de export van 11/18/2024 11:31:45