Paragrafen

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening en automatisering

Toekomstbestendige regionale ICT dienst
Als samenleving willen en kunnen we steeds meer met ICT. In het bijzonder door de mogelijkheden en het gemak die technologieën ons in het dagelijks leven bieden. Deze digitale realiteit roept ook tal van vragen op en brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Als lokale overheid, dicht bij onze inwoners en bedrijven, wordt van ons verwacht dat we onze ICT goed op orde hebben om inwoners van dienst te zijn, efficiënt te werken en maatschappelijke vraagstukken op te lossen.

In 2022 hebben de Liemerse gemeenten de ICT-samenwerking bij het Regionaal ICT en Inkoop Dienstencentrum (RID) De Liemers onder de loep genomen. Daarbij zijn verschillende scenario's in beeld gebracht. Uiteindelijk is begin 2023 gekozen om de samenwerking voort te zetten en te intensiveren. We concludeerden ook dat de ICT-samenwerking vooral kosten-gedreven is en dat er te weinig in de samenwerking is geïnvesteerd om deze voldoende te laten renderen en de kwetsbaarheid te verminderen. Op basis van een I&A visie en -strategie is in beeld gebracht welke veranderingen er bij de RID en de gemeenten moeten plaatsvinden om een robuuste en toekomstbestendige ICT-samenwerking te krijgen en te houden. In april 2024 hebben de raden van de Liemerse gemeenten gekozen voor het versterken van de Liemerse ICT samenwerking. Voor de uitwerking is gekozen voor de minimale variant, mede gezien lastige financiële positie waar de gemeente zich op dit moment in bevindt.

Informatievoorziening
We leven in een informatiesamenleving. Dit zien we o.a. aan de razendsnelle ontwikkeling van ICT. Om deze ontwikkeling bij te kunnen houden, moeten we in staat zijn om snel en flexibel te handelen. Hiervoor hebben we informatiekundige kennis in eigen huis nodig, maar ook partners om ons heen die mee kunnen in de veranderende vraag. De toekomstvisie en strategie voor de Liemerse samenwerking biedt hier houvast.
Digitalisering van dienstverlening en een efficiënt werkende gemeente vragen om goed georganiseerde informatievoorziening. Maar informatievoorziening is meer dan dat, want het is ook randvoorwaardelijk voor het behalen van maatschappelijke doelen. De realisatie van de digitale transformatie van de gemeente Zevenaar gaat gepaard met een goede centraal georganiseerde informatievoorziening op het gebied van procesmanagement, functioneel beheer, informatiemanagement en informatiebeheer. De komende jaren gaan we verder met het inrichten van de centrale informatievoorziening en de positionering in de organisatie.

Wij positioneren ons als een slimme volger op dit terrein: we proberen op ons niveau kansen aan te pakken, vooral gericht op dienstverlening, initiatieven uit de lokale samenleving en bedrijfsvoering. Centraal staan bedrijfscontinuïteit van bestaande ICT- en informatievoorzieningen en het toepassen van wettelijke regels en het uitvoeren van afspraken (“samen organiseren”) die via de VNG zijn gemaakt.

Digitaal archiefbeheer
In 2024 zijn we gestart met het project Aansluiting e-Depot (Streekarchivariaat). In 2025 zetten we de stap naar aansluiting van de gemeente Zevenaar op het e-Depot. Dit is van groot belang voor het toekomstig beheer van onze digitale informatie, met een gegarandeerde veilige en duurzame opslag van digitale archieven. Hierdoor blijven deze altijd toegankelijk voor onze inwoners en medewerkers. Naast de projectwerkzaamheden verbeteren we ons informatiebeheer door aanpassingen in systemen en processen, zodat deze structureel aansluiten op het e-Depot.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 11:45:36 met de export van 11/18/2024 11:31:45